Les Bonnes Causes (1963)

1 stem

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Christian-Jaque
met Bourvil, Marina Vlady en Virna Lisi

Een vrouw heeft haar zieke echtgenoot vermoord en schuift de schuld in de schoenen van diens particulier verpleegster. Procureur generaal Magnin vermoedt de waarheid, maar moet het opnemen tegen een briljante pleiter die ook nog de minnaar van de moordenares is.

Schijnbaar bedoeld als een Frans antwoord op de Hollywood noirs, vooral dan de meer cynische uit het genre, waarbij vooral de overeenkomsten met WFTP opvallen.
Hoewel dus bepaald niet origineel en eigenlijk niet spannend omdat we meteen zien hoe de vork in de steel zit en Brasseur en Vlady meteen duidelijk maken dat ze intens slecht zijn.
Dan nog de moeite vanwege de cast met Brasseur, lekkertjes Vlady en Lisi , en Bourvil in zowaar een serieuze rol als rechter-commisaris. Ik ben waarschijnlijk weer de enige hier die dacht dat zijn rol in LCR zijn eerste en laatste niet- komische was. De dialogen zijn heerlijk cynisch, al lijkt het slot zowel de cynici als de goedzakken tegemoet te willen komen.
Aardige taajmweester etc.