Column South (1953)

Western

geregisseerd door Frederick De Cordova
met Audie Murphy, Joan Evans en Robert Sterling

Luitenant Jed Sayre, gestationeerd in het Navajogebied, heeft een goede verstandhouding met de plaatselijke indianen, waaronder opperhoofd Menguito. Maar zijn nieuwe commandant Lee Whitlock is van het type "slechts een goede indiaan is een dode indiaan". Toch weet Jed Lee te overtuigen en krijgt zelfs een relatie met Lee's zuster Marcy. Nieuwe complicaties ontstaan bij de komst van brigadegeneraal B.N. Stone van de Zuidelijken.

avatar van trebremmit
Matige cavalarie western, veel gepraat en weinig sfeer en actie.
Murphy is zoals altijd prima en en er zijn veel bekende gezichten te zien maar nergens stijgt de film boven de middelmaat uit.

Jammer dat de dvd een matige beeldkwaliteit heeft, vaal en weinig kleur, want de film is geschoten in Apple Valley, California en dat is een ongebruikelijke plek voor een western. Dat had wel een betere kwaliteit verdiend.

Uitstekende Cavalarie western die er goed uit ziet en een lekker snel verhaal heeft, Dennis Weaver als de indianen hoofdman Menguito is bijna onherkenbaar. Verder zo als vaak weer een goede rol van Audie Murphy als Luitenant Jed Sayre en voor het vrouwelijke schoon Joan Evans ( was niet mijn keus geweest).