Staat van Verzorging (1987)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Thomas Doebele en Maarten Schmidt

Portret van de hulpbehoevende heer Neuteboom (89) en zijn buurvrouw Mevrouw Versteegen (66), die de complete zorg voor hem op zich neemt. Op hun tochten langs verschillende instanties wordt duidelijk hoe ingewikkeld en verwarrend de samenleving voor hen geworden is. Samen zoeken zij hun weg in onze verzorgingsstaat.

Goede docu van duo Doebele en Schmidt, die onderhand in de volksmond "Neuteboom" word genoemd (kende dit ook alleen onder die titel). Het meest wat me nog bij staat is shots van Neuteboom die een pijp of sigaar probeert aan te steken, maar dit tot wel vijd keer niet lukt, omdat vlak voordat de aansteker bij de sigaar is deze uit gaat. Pas hierna grijpt de cameraman in.

Zou graag meer werk van Doebele en Schmidt zien. Heeft iemand er enige weet van of dit ooit is uitgebracht?

Mug
Constant, Avant le Départ heeft in ieder geval een dvd-release. Het tweetal heeft al een groot oeuvre op haar naam overigens, veel tv-docu werk (niet alleen als regisseurs, vaak ook als geluids- en camera-man).

Ze zijn volgens mij altijd beide verantwoordelijk voor de regie, maar Schmidt filmt en Doebele doet het geluid...

Mug
Pas op, het zijn al oude rotten.

De documentaire Sal Santen Rebel bijvoorbeeld is niet door hen geregisseerd, wel verantwoordelijk voor geluid + camera. Ze zijn er als het ware ingerold.

Mug
Mooie documentaire met een duo dat nooit vergeten zal worden door hen die de docu hebben gezien. De simpele doch hardwerkende met het hart op de juiste plaats mevrouw Versteegen. En de hilarische clown meneer Neuteboom met zijn opmerkelijke kuch.

Hoogtepunt is inderdaad het sigaar aansteek + kranten aangeef moment van een van de leden van de crew. Aangrijpend en grappig en zeer menselijk portret van een man die niet naar een verzorgingshuis wil (want daar zal hij sterven binnen 2 weken van verdriet, herkenbaar overigens bij mijn overleden grootvader) en de zorg van zijn buurvrouw, die op zoek gaat naar een looprek en een stok.

De montage is stuitend slecht, een aantal scenes worden onbegrijpelijkerwijze gestopt op de meest vreemde momenten. Een smet op een zeer goed uur 'vaderlandse tv'.

Stuitend is de graffiti-leus op een muur waar de twee (Neuteboom in rolstoel, Versteegen duwend) voorbijsjokken: Holland is voor iedereen. De verzorgingsstaat 20 jaar later heeft nog maar weinig vooruitgang geboekt...

avatar van xangadix
'Een looprek en een stok..! Zo'n stok..! Weet u daar raad op..?'

Fragment hiervan is te zien op die 'Het Uur van de VPRO' videoband die je bij je VPRO lidmaatschap kreeg.

Mug
En deze week te zien op het Geschiedenis kanaal van de VPRO voor de geinteresseerden onder ons.

avatar van xangadix
Toch maar over op digitale televisie..? Ik denk dat ik de pc vanacht maar aan laat staan met WM-Recorder op scherp... (01:55)

Enkele malen te zien op het festival, en een van de favorieten van Gast van het Jaar Frans van Gestel. Lees hier zijn toelichting en bekijk een fragment:

Frans’ Favorieren: Staat van Verzorging - neerlandsfilmdoek.nl

avatar van chiel
Vanavond op Hollanddoc24. Kijken dus!

Quido schreef:

Frans’ Favorieren: Staat van Verzorging - neerlandsfilmdoek.nl
Link werkt om de een of andere reden niet meer. Hierbij de goede:

Frans’ Favorieren: Staat van Verzorging - nlfilmdoek.nl

chiel schreef:
Vanavond op Hollanddoc24. Kijken dus!

Bedankt voor de tip ook straks on 15.37 uur op Hollanddoc24

avatar van thunderbold
Prachtige documentaire, hoewel de montage inderdaad wat te wensen overlaat. Niettemin geweldig hoe onze staat van "verzorging" in elkaar steekt. Hulpbehoevende ouderen die met hun problemen bij allerlei instanties terecht komen. De hulp die geboden wordt is erg mager.
Zo geeft ene lokettiste een tel.nr. door terwijl ze zelf een telefoon voor haar neus heeft staan en er niet bij stilstaat om deze ouderen even wat verder bij te staan.
De thuiszorg die Neuteboom verzorgde komt niet meer omdat Bet Versteegen zich nogal om hem bekommerde, een schat van een vrouw van 66 jaar. De documentaire is mede aantrekkelijk door het komische gedrag van Neuteboom en de vermakelijke manier van praten door Mevrouw Versteegen. Terechte opmerking van Mug dat men deze 2 mensen nooit zult vergeten. Absoluut zien deze documentaire die tegenwoordig van tijd tot tijd is te zien op NPO DOC.