• 8.297.419 stemmen

Alternatieve titel: Purple Sunset

Oorsprong: China

Geregisseerd door: Feng Xiaoning

Met onder meer: Anna Dzenilalova en Chie Maeda

IMDb beoordeling: 7,0 (452)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Ziri

Augustus 1946, kort na het vallen van de atoombom op Nagasaki. Tijdens een strenge winterperiode trekt een Russische legereenheid China binnen en raakt in gevecht met Japanse troepen. Na het gevecht blijven drie overlevenden over: een Russische soldate, een Japans schoolmeisje en een Chinese soldaat. Afgesneden van de rest van de wereld en vol achterdocht ten opzichte van elkaar gaan ze samen een lange gevaarlijke reis tegemoet, waarin zich langzaam een grensoverschrijdende vriendschap ontwikkelt.

image

avatar van kiriyama

kiriyama

Aardig filmpje dat op momenten té sentimentel wordt. Voral de score was nogal melig en een paar (drama) scenes waren wel heel erg. De film heeft een fijne look en verveelt (bijna) niet, al had het eind korter gemogen. Qua belichting en montage oke en ook de acteerprestaties zijn niet slecht.

avatar van Baggerman

Baggerman

Hoe is het mogelijk dat ik pas de tweede ben die op deze film stemt???? En dat ik deze film twee jaar in mijn kast heb laten verrotten alvorens hem te bekijken?

Enfin, de maker heeft goed gekeken naar Tarkovsky's Ivanovo Detstvo (net als Zhang Yimou trouwens, gezien House of the Flying Daggers!), Idi i Smotri van Klimov en Ningen no Joken van Kobayashi en daar van alles moois uitgedestilleerd.

Minpuntje voor originaliteit, dus.....

Maar, heeft Xiaoning Feng met deze ingredienten een mooi gerecht klaargemaakt, of laat ie de boel alsnog aanbranden???

IK VIND VAN WEL!

Petje af, het smaakte mij best en naar meer. Prachtige beelden en een schitterende film! Wat mij betreft een aanrader!

avatar van Nomak

Nomak

Damn, ik had deze film in mijn handen vandaag en ik heb hem laten liggen. Ik dacht eerst effe op MovieMeter lezen of het wel goed is.

avatar van nightbreed

nightbreed

Deze originele film kijkt lekker weg en verveelt nergens, maar ik had wat meer diepgang verwacht van de 3 karakters. Ik dacht dat het een soort van psychologische oorlogsvoering zou worden tussen de karakters, maar het blijft allemaal dus een beetje oppervlakkig.

Het lijkt qua kleuren en sfeer een beetje op een jaren 50 Hollywoodfilm vond ik. De film lijkt ook rechtstreeks van een matige videoband te zijn gekopieerd, de herkenbare tekortkomingen van een oude videoband zijn namelijk zeer aanwezig. De effecten zijn ook niet echt overtuigend, een gemiddelde B-film heeft betere effecten.

Het acteerwerk is tussen redelijk en matig en af en toe is het heel erg theatraal.

Ik vond, desondanks de genoemde tekortkomingen, het een leuke film om te zien.