• 8.301.262 stemmen

Misdaad / Mystery | 63 minuten

Genre: Misdaad / Mystery

Geregisseerd door: Robert D. Webb

Met onder meer: Richard Conte, Faye Marlowe en Kurt Kreuger

IMDb beoordeling: 5,9 (153)

Plot The Spider

Een ex-politieman, nu privédetective, wordt ingehuurd door een vrouw als tussenpersoon tussen haar en haar partner. Naar aanleiding van de informatie over een belangrijke brief, nodigt de privédetective deze partner uit in zijn appartement om deze brief in ontvangst te nemen, als nog iemand zijn appartement binnen sluipt. Terwijl de detective in een andere kamer is wordt de vrouw vermoord. Uit angst voor valse beschuldigingen brengt de detective de vrouw naar haar eigen flat, maar de politie komt daar achter en hij wordt alsnog verdacht. Hij moet de dader en het motief achterhalen voordat de politie hem arresteert.

imageimageimage

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Misdaadfilm uit de B-categorie van Twentieth Century Fox. Richard Conte als private eye komt in een netelige situatie terecht waarin hij jaagt en opgejaagd wordt, het soort situatie waarin Hitchcock ook altijd brood zag. Minder spectaculair dan een gemiddelde HItchcock maar visueel toch wel een onderhoudend filmpje in noirmodus. De ondervraging van de vrouw van de vermoorde hoteleigenaar is een voorbeeldig pareltje op dat vlak. Prima werk van regisseur Robert D. Webb en zijn cinematograaf dus. Ook de voice-over van Faye Marlowe aan het begin van de film draagt bij aan de sfeer, al gaat men daar niet consequent mee te werk, want nadien verdwijnt het vertelstandpunt van Marlowe (geschikte naam om mee te werken aan een noir trouwens) volledig. De manier waarop de moordenaar te werk gaat lijkt dan weer een voorafspiegeling van klassieke giallo. Comic relief hebben we in het figuur van bediende Mantan Moreland met diens grappige mimiek.
Het scenario is erg strak en dendert langs in een klein uurtje. Het lijkt allemaal te kloppen, al bleef ik wel achter met honger naar het diepere motief met betrekking tot de moord op de zus van Marlowe, maar voor karaktertekening e.d. was er geen ruimte in deze actiethriller. Toch prima vermaak!