In Blue (2017)
Genre: Drama
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Jaap van Heusden
Met onder meer: Maria Kraakman, Bogdan Iancu en Ellis van den Brink
IMDb beoordeling: 6,5 (439)
Gesproken taal: Engels, Nederlands en Roemeense
Releasedatum: 14 september 2017
On Demand:
- Bekijk via NPO Start
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via Film1
- Bekijk via NLZIET
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot In Blue
In Blue vertelt het verhaal van de krachtige Nederlandse stewardess Lin (40). Wanneer zij tijdens een vlucht moet helpen bij een bevalling, wordt ze uit evenwicht gebracht. In de emotionele nasleep ontmoet ze een jongen die in de tunnels onder Boekarest leeft en raakt ze verwikkeld in een verwarrende moeder/liefdesrelatie met hem.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,5 / 439)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Kijk op Film1
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Bekijk via NPO Start
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
- Kijk op NLZIET
Social Media
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 73637 berichten
- 5859 stemmen
Paradiso Filmed Entertainment zal In Blue winter 2016/2017 in de bioscoop uitbrengen.
tbouwh
-
- 5694 berichten
- 5114 stemmen
Paradiso Filmed Entertainment zal In Blue winter 2016/2017 in de bioscoop uitbrengen.
kappeuter (crew films)
-
- 73637 berichten
- 5859 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73637 berichten
- 5859 stemmen
Openingsfilm van Film by the Sea.
Poster en trailer geplaatst
tbouwh
-
- 5694 berichten
- 5114 stemmen
Een onvoorziene bevalling in een blauwwitte Boeing brengt iets teweeg bij Lin (Maria Kraakman), de kwetsbare stewardess die In Blue eigenhandig bestaansrecht verleent. Het zijn vroege emoties, voorafspiegelingen van de ingewikkelde relatie die zich later zal ontspinnen. Eerst toont regisseur Jaap van Heusden (De Nieuwe Wereld) de vicieuze cirkel van Lins dan nog lege bestaan. Vliegen, feesten, onenightstand, terugvliegen. In die volgorde. Het leven speelt zich af op vaste locaties. Lin bezoekt alle plaatsen zonder ooit écht ergens geweest te zijn.
Beslissend in deze film is misschien wel Lins haperende biologische klok. Verslapen, in het Roemeense Boekarest, de terugvlucht nabij… Tijdens de gehaaste taxirit naar het vliegveld schept de chauffeur een jongen van de straat. Lin besluit mee te gaan naar het ziekenhuis. Misschien ontwikkelt zich daar al iets – of is daarvoor een sprong in de tijd vereist?
Geleidelijk bloeit er in ieder geval iets op tussen de twee hoofdrolspelers, maar dat iets laat zich nauwelijks definiëren. Kraakman, volledig opgaand in haar getroebleerde personage, bemerkt hoe deze jongen haar zelfverkozen levensritmiek onherroepelijk door de war gooit. Zijn het moedergevoelens? Is het verantwoordelijkheid? Liefde misschien? Nee, dat laatste is onwaarschijnlijk. Of toch niet? Nicu (Bogdan Iancu) is een straatschoffie, en kent enkel de wetten die het bijbehorende leven met zich meebrengt. In Lin ziet hij een kans. Een kans te ontsnappen uit het mensonterende tunnelnetwerk dat hij ‘thuis’ moet noemen. Om hem heen sterven leeftijdsgenoten aan een drug die gebruikers maximale tol laat betalen. Liefde is Nicu vreemd, seks niet. Maar juist dat laatste voelt zo onnatuurlijk, ongewoon, uitgesloten.
Het maakt In Blue verwarrend en intrigerend tegelijk. Emotioneel, ontwrichtend, prikkelend. Van Heusden creëert, naar eigen zeggen, een ‘midden’ van uitersten. Zij komt, beroepsmatig als ook sociaal-maatschappelijk, van boven, hij van beneden. De tunnels, het uitschot van de samenleving. Die twee samen laten komen…het gaat niet vanzelf. Maar het kán wel.
ohkino
-
- 194 berichten
- 534 stemmen
Ik heb het beleefd als een geforceerd en ook wel aandoenlijke film. Gaandeweg kreeg ik er wat meer gevoel bij, omdat het een en ander wat duidelijker werd, waardoor ik de film ook weer enigszin kon waarderen.
aw_utrecht
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Gisteravond zag ik deze film in de bioscoop en na afloop vond ik het een mooie en zeer kundige film, maar ik dacht dat ik hij me niet heel diep had weten te raken. De werelden van stewardess Lin en straatschoffie Nicu staan zo ver van mijn dagelijks leven, dat het tijdens het kijken lastig is die werelden te bevatten.
Wat ik vandaag merk is dat ze echter zo mooi en treffend in beeld zijn gebracht en het verhaal zo goed is gebracht, dat de beelden diep achter in mijn hoofd zijn blijven hangen. Iedere keer dat ik dagdroom dwaal ik naar de film af en bedenk ik me nieuwe contrasten, nieuwe subtiele verschillen en overeenkomsten.
Lange tijd geleden dat een film zo'n langdurige indruk wist te maken.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Goede film. Maar ik vond Nicu veel te onsympathiek. Hij had wel zijn redenen, maar ik vind een poging tot verkrachting en een halve mishandeling en dreigen met moord wel vrij extreem. En dan ook nog aan het einde alles bestelen. Nee, voor mij ging dat echt te ver. Het was te weinig in evenwicht.
Ik zag alleen dat hij goed voor zijn zusje was, maar ook dat werd niet erg uitvergroot.
Misschien kunnen mensen hier daar even op reageren haha.
Goed, maar wel een vrij zware film.
mrklm
-
- 8956 berichten
- 8568 stemmen
Zwakke karakteriseringen en een bij vlagen bizar verhaal overschaduwen een prima vertolking van Maria Kraakman als Lin, een ogenschijnlijk stabiele, betrouwbare stewardess die behoorlijk aangeslagen is nadat ze tijdens een vlucht naar Boekarest een passagier heeft geholpen met haar bevalling. Eénmaal aangekomen in Boekarest probeert ze zich te herpakken, maar wanneer ze betrokken is bij de aanrijding van de Roemeense Nicu [Bogdan Iancu] - waarover ze zich schuldig voelt omdat ze de taxichauffeur had gesommeerd hard te rijden zodat ze haar vliegtuig niet zou missen - brengt ze de jongen naar het ziekenhuis en mist ze haar vliegtuig naar Nederland. Wanneer Nicu er na zijn behandeling tussenuit knijpt en het ziekenhuis eist dat Lin de rekening betaalt, is dat het begin van een ... vriendschap?!
Dat Lin een onvervulde kinderwens heeft is al snel duidelijk, maar waarom ze zich inlaat met een dakloze puber die haar dreigt met afpersing, later met moord en haar ook nog probeert te verkrachten is dan bij lange na niet gerechtvaardigd. De film tracht Nicu's vriendschap met Lin te verklaren vanuit het feit dat hij zijn moeder mist, maar iedere andere jongere in zijn situatie zou meteen de kans gegrepen hebben om Lins telefoon en portemonnee met creditcards te jatten om daarmee drugs te kopen. Het idee van de dakloze tiener met een hart van goud is dus al even ongeloofwaardig. Kraakman maakt absoluut het beste van haar rol, maar haar cruciale relatie met Thomas [Patrick Vervueren in de meest ondankbare rol in de film] is totaal niet uitgewerkt en Nicu's scènes waarin hij zijn zusje Flori [Maria Rainea] bezoekt zorgen alleen maar voor meer verwarring. Zonder Kraakman was dit een draak van een film geweest, maar dit is gewoon slecht uitgewerkt.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Een hartelijk welkom aan de 4 mensen die hun eerste stem op deze film uitbrachten en gelijk ***** uitdeelden.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Jaap van Heusden is het antwoord op de nihilistische levensvisie van Robert Bresson. Voor degene die de film nog moeten zien let eens op die [barmhartige] handen en hoofden. Veelbetekenend hoor.
tbouwh
-
- 5694 berichten
- 5114 stemmen
Een hartelijk welkom aan de 4 mensen die hun eerste stem op deze film uitbrachten en gelijk ***** uitdeelden.
zag je dat toevallig of heb je plannen voor een soort moviemeter-recherche? wel scherp
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Nee, is helaas een natuurlijk reactie geworden op Nederlandse films die met weinig stemmen zo hoog scoren. Even kijken wie van de crew de moeite nam om in the schrijven en te stemmen. Ik heb dat vaker zien gebeuren.
Zegt verder niets over de film. Die kan nog steeds fantastisch zijn. Ik vindt het altijd zo sneu overkomen. Als dat je idee van marketing of en publiciteit is.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Nee, is helaas een natuurlijk reactie geworden op Nederlandse films die met weinig stemmen zo hoog scoren. Even kijken wie van de crew de moeite nam om in the schrijven en te stemmen. Ik heb dat vaker zien gebeuren.
Zegt verder niets over de film. Die kan nog steeds fantastisch zijn. Ik vindt het altijd zo sneu overkomen. Als dat je idee van marketing of en publiciteit is.
Haha, ja het zijn wel weinig stemmen. Maar goed, het is niet verkeerd om in je eigen 'product' te geloven toch? Er mankeert ook niet heel veel aan deze film vind ik zelf. Op alle vlakken worden goede dingen gedaan. Daar mag je ook wel trots op zijn. Maar ik denk dat het lage aantal stemmen meer komt door het type film. Vrij zwaar en filmhuisachtig.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Misschien niet helemaal duidelijk, ik heb werkelijk niets tegen deze film of haar crewleden. Alleen even omhoog stemmen en wegwezen is niet slim. Valt altijd wel iemand op. Had je beter wat tickets weg kunnen geven op de voorpagina bv. Of een ask me anything of tour met reg. aanwezig. Er zijn zoveel mogelijkheden die wat symphatieker overkomen.
tbouwh
-
- 5694 berichten
- 5114 stemmen
Lijkt me dat het enkel in je nadeel werkt. De angst dat jouw werk zonder zelfwaardering niet scoort... de beste regisseurs zijn kritisch op eigen werk en worden geprezen door complete buitenstaanders.
In Blue is i.m.o. een prima film. Heeft geen zelfreclame nodig.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
narva77 (crew films)
-
- 12413 berichten
- 6427 stemmen
Brandt
-
- 331 berichten
- 271 stemmen
In Blue behoort wat mij betreft tot de betere (Nederlandse) films van 2017. Maria Kraakman is in vorm als enigszins afgestompte en op de automatische piloot levende stewardess, Bogdan Iancu is de jongen van de straat die moet vechten om op de been te blijven. Er ontstaat genegenheid tussen die twee...of toch niet? Regisseur Jaap van Heusden omzeilt de gangbare clichés en levert een mooie, intense film af.
Simon Smith (crew films)
-
- 1373 berichten
- 4360 stemmen
5 goudenkalfnominaties, maar helaas geen dvd...
Movsin
-
- 7964 berichten
- 8248 stemmen
De reden van de impact van haar geslaagde hulp bij een bevalling en meteen haar wil zich te ontfermen over een 15-jarige die zich toch onmiddellijk manifesteert als een (soms bedreigend) boefje, wordt pas later in de film duidelijk, maar dat doet niets af om "In Blue" als een boeiende film te ervaren.
Integendeel, de vragen rond de eigenlijke toedracht van deze vreemde relatie, zorgen voor spankracht.
Beide hoofdrolspelers zetten een goede vertolking neer en eigenlijk is die Bogdan Iancu toch wel treffend als de jongere die reeds te veel door zijn verlopen bestaan is getekend om de genegenheid die Lin hem wil schenken passend te beantwoorden.
Goede film, met toch ook een treffende schets van het afschuwelijk leven van een onvermijdelijk naar criminaliteit neigende jeugd in de onverschillige grootstad.
coumi
-
- 1414 berichten
- 11838 stemmen
Eindelijk eens een Nederlandse film met een frisse, originele invalshoek. Geen voorspelbare romantische komedie of een prent gerelateerd aan de tweede wereldoorlog, maar een eigentijds, realistisch drama. Misschien niet helemaal perfect en zeker niet bedoeld voor de grote massa, maar een cultuurclash tussen de nuchtere Nederlandse Lin en een baldadige, naar criminaliteit neigende Roemeense tiener die de moeite zeer waard is. Integer en authentiek ogend wordt de relatie tussen de volwassen, ogenschijnlijk zelfverzekerde vrouw(met zo blijkt een nog onverwerkt trauma) en een labiele tiener uit een vreemd land met een uitzichtloos bestaan scherp uitgewerkt door een voor mij onbekende regisseur, die hiermee meteen een stevig visitekaartje afgeeft. Met dank ook aan de sterk spelende Kraakman en Iancu(een natuurtalentje). Jammer van dat slappe, onbevredigende einde. Je hebt het gevoel dat het hele verhaal nog niet verteld is, scheelt toch een halve ster.
Theunissen
-
- 11568 berichten
- 5389 stemmen
Het plot (een moeder zonder kind en een kind zonder moeder) van deze Nederlandse Drama film voelt een beetje geconstrueerd aan, maar voor wie erin kan meegaan wordt beloond met een spannende, ongemakkelijke en meeslepende filmervaring, die afwisselend rauw (o.a. de leefomstandigheden van de Roemeense jongen Nicu in Boekarest en ook hoe hij aan geld komt) en teder is. Het camerawerk, de muziek en beide hoofdrolspelers zijn gewoon goed en vooral hoofdrolspeelster Maria Kraakman is een fijne actrice om naar te kijken.
jordorientje
-
- 488 berichten
- 431 stemmen
Maar ik vond Nicu veel te onsympathiek. Hij had wel zijn redenen, maar ik vind een poging tot verkrachting en een halve mishandeling en dreigen met moord wel vrij extreem. En dan ook nog aan het einde alles bestelen. Nee, voor mij ging dat echt te ver.
Zijn vader heeft zelfmoord gepleegd. God mag weten wat er met zijn moeder is gebeurd. Hij ziet regelmatig zijn vrienden van de straat zelfmoord plegen. Moet mannen pijpen om aan een beetje geld te komen, wat hij vervolgens weer gebruikt om voor z'n zusje te zorgen. Hij leeft op straat en moet elke dag weer zien te overleven. En dan kijk jij raar op als ie onsympathiek is? En dan vind jij het raar dat ie bovenstaande dingen doet en mensen besteelt?
Deze jongen heeft zoveel psychische problemen dat wat voor leven je hem hierna ook zal geven, hij helaas nooit echt "normaal" zou kunnen worden. Daarvoor heeft hij teveel geleden, te veel pijn en zorgen gezien en is hij veel te getraumatiseerd.
Helaas is dit niet slechts een film, maar een realistische blik op een wereld die de meeste niet kennen. Blijft triest.
jordorientje
-
- 488 berichten
- 431 stemmen
De werelden van stewardess Lin en straatschoffie Nicu staan zo ver van mijn dagelijks leven, dat het tijdens het kijken lastig is die werelden te bevatten.
Ik ben zelf jarenlang stewardess geweest, dus voor mij was het niet zo ver van m'n bed af, maar geloof me, zelfs voor mij is zo'n wereld niet te bevatten. Maar dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat je je kunt inleven en ik vind dat de maker van deze film daar wel enigszins in is geslaagd. Je hoeft namelijk niet iets meegemaakt te hebben om een bepaalde emotie te voelen als je een film kijkt. Lin had net zo goed een lonely zakenvrouw kunnen zijn die elke week heen en weer reist naar dezelfde bestemming. Dat ze stewardess was, had voor mij hier ook niet echt een toegevoegde waarde, ik vond vooral het leven van Nicu indrukwekkend.
Bijzondere film, dacht even dat het een Filmhuis productie was.
Ik vond het een goed en ontroerend verhaal, prima geacteerd ook, alleen de uitwerking had wat sterker gemogen. Vond het een nogal trage film, ondanks dat het me intrigeerde, toch aan de suffe, slaapverwekkende kant.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Zijn vader heeft zelfmoord gepleegd. God mag weten wat er met zijn moeder is gebeurd. Hij ziet regelmatig zijn vrienden van de straat zelfmoord plegen. Moet mannen pijpen om aan een beetje geld te komen, wat hij vervolgens weer gebruikt om voor z'n zusje te zorgen. Hij leeft op straat en moet elke dag weer zien te overleven. En dan kijk jij raar op als ie onsympathiek is? En dan vind jij het raar dat ie bovenstaande dingen doet en mensen besteelt?
Deze jongen heeft zoveel psychische problemen dat wat voor leven je hem hierna ook zal geven, hij helaas nooit echt "normaal" zou kunnen worden. Daarvoor heeft hij teveel geleden, te veel pijn en zorgen gezien en is hij veel te getraumatiseerd.
Helaas is dit niet slechts een film, maar een realistische blik op een wereld die de meeste niet kennen. Blijft triest.
Klopt ook, maar ik ben een kijker die iets kijkt en dan er een gevoel bij heeft. Als ik zorgverlener was geweest, had ik er anders tegen aangekeken gok ik. Maar goed je hebt wel gelijk.
Robert-01
-
- 20 berichten
- 0 stemmen
Wat een vreselijke gewoonte om Nederlandstalige films tegenwoordig steeds vaker een Engelstalige titel te geven. Zo is de film niet meer direct herkenbaar als Nederlandstalige film. Wat mankeert er aan een titel in het Nederlands; de taal waarin de film immers gesproken is?
Siauliai
-
- 33 berichten
- 1462 stemmen
Wat een vreselijke gewoonte om Nederlandstalige films tegenwoordig steeds vaker een Engelstalige titel te geven. Zo is de film niet meer direct herkenbaar als Nederlandstalige film. Wat mankeert er aan een titel in het Nederlands; de taal waarin de film immers gesproken is?
In dit geval klopt het wel. KLM staat internationaal juist bekend om Blue (de kleur van hun logo en van de kledingsytlijl voor de stewards en stewardessen.
Robi
-
- 2408 berichten
- 2469 stemmen
Een stewardess ontmoet een Roemeense straatjongen. De film blijft grotendeels in nevelen gehuld. Dat de jongen geïnteresseerd is in de stewardess is nog enigszins voor te stellen. Voor hem is het misschien een kans om zijn ellendige wereld in te ruilen voor een betere. Maar wat ziet zij toch in hem en waarom blijft ze naar hem toe gaan?
Een telefoongesprek met haar ex tegen het einde van de film zou een verklaring kunnen zijn. Maar dan nog blijft het erg mager om haar gedrag te verklaren. Dat had allemaal veel beter uitgewerkt moeten worden. En ook als we als kijker veel meer aan het begin van de film wisten wat er mogelijk in het hoofd van de stewardess om ging, dan nog was het niet voldoende om je goed genoeg in te kunnen leven in dit verhaal. Dat is dus eigenlijk het grootste bezwaar dat ik heb bij deze film. Er wordt op zich nog wel aardig geacteerd en het loopt ook allemaal best al bouwt het ook tergend langzaam op, maar als je als kijker zelf maar moet gaan invullen wat er waarschijnlijk aan de hand is in het verhaal met de hoofdrolspelers dan heeft de regisseur mijns inziens geen goede film afgeleverd.
T.O.
-
- 2281 berichten
- 2550 stemmen
Prima gemaakt, al is het plot an sich wel erg vergezocht. Maar misschien moet je die ook niet te letterlijk nemen.
scorsese
-
- 12064 berichten
- 10370 stemmen
Goeie film over een stewardess die tijdens een vlucht helpt bij een bevalling. Vooral tijdens de eerste helft laat het verloop zich niet gemakkelijk voorspellen. Alhoewel de relatie die ontstaat niet overal even geloofwaardig is, zijn de twee hoofdpersonages wel goed neergezet. Bovendien is de dynamiek en het spel tussen de twee hoofdrolspelers uitstekend.
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.