Hanare Goze Orin (1977)

Alternatieve titels: Ballad of Orin | Banished | Melody in Gray

Japan

geregisseerd door Masahiro Shinoda
met Shima Iwashita, Yoshio Harada en Tomoko Naraoka

Orin is een rondtrekkende muzikant die geplaagd wordt door blindheid en een door haar geloof opgelegd celibaat. Nadat ze verkracht wordt, stoot de groep waarmee ze rondreisde haar af en moet ze alleen verder. Vastbesloten haar seksuele identiteit terug te winnen reist ze door Japan dat, aan het begin van de 20e eeuw, verwikkeld is in een oorlog met Rusland. Uiteindelijk ontmoet ze een progressieve jongeman die een grote afkeer heeft van het Japanse militarisme en de onderdrukking van de vrouw. Tragischerwijze betekent dit voor hem dat hij geen seksuele intimiteit met een vrouw kan hebben zonder zelf hypocriet te zijn.