El Velo de Berta (2004)

Chili
Documentaire

geregisseerd door Esteban Larraín
met Segundo Cáceres, Berta Quintremán en Hilda Riquelme

In de bergen van Zuid-Chili ontwikkelt de multinational Endesa het Ralco-project: de bouw van een gigantische dam die de Bio-Biorivier moet inperken. Ook zal het gebied onder water gezet worden dat al eeuwen bewoond wordt door de inheemse Pehuenche-gemeenschap. Ondanks de steun van de Chileense regering ondervond het bedrijf vanaf het begin fel verzet van een kleine groep oude Pehuenche-vrouwen. Deze documentaire vertelt het verhaal van een van deze vrouwen, Berta Quintremán, die op hoge leeftijd nog leiding geeft aan het verzet tegen de bouw van de dam.