Soy Cuba, o Mamute Siberiano (2005)

Alternatieve titel: I Am Cuba, the Siberian Mammoth

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Vicente Ferraz
met Aleksandr Kaltsatyj, Luz María Collazo en Sergio Corrieri

Vicente Ferraz spreekt in Cuba met nog levende leden van de cast en crew van Soy Cuba (I Am Cuba), een zwart-witfilm uit 1964 van de Russische regisseur Michael Kalatozov, die de vrije hand kreeg voor de film, wat resulteerde in opnamen die meer dan een jaar duurden. Ferraz plaatst met archiefmateriaal de Cubaans-Russische samenwerking in het historische perspectief van de Cubaanse kruisrakettencrisis.

avatar van Goldenskull
Oops, 'verkeerde' Soy Cuba.. naja toch maar gekeken om hier een stem en tevens eerste bericht te plaatsen.

Een aardige docu over het tot stand komen en het hoe en waarom van het in vergetelheid geraakte Soy Cuba. Soy Cuba werd in de jaren '60 gemaakt, door samenwerking tussen de voormalige SU en Cuba. Het kostte meer dan 2 jaar tijd om te voltooien, wat volgens medewerkers van de film ook wel in 8 weekjes had gekund. Kalatozov was echter niet gauw tevreden en er werd met veel pijn en moeite 2 jaar tijd in gepompt.

Toen de film uitkwam werd hij echter compleet afgebrand en ergens onderin de archiefkasten in zowel de SU als in Cuba gegooid. Pas na de val van de muur en het uit een vallen van de SU begin jaren '90 werd de film onder het stof vandaan gehaald. Scorsese en Coppola zorgden ervoor dat de film gepromoot werd en in de VS op dvd werd uitgebracht, kreeg toen vele lovende woorden van verscheidene kranten.

Mijn interesse is alleen maar gegroeid door het kijken van deze documentaire en zal um dan ook binnenkort moeten(!) zien. Vooral erg benieuwd naar het veel geprezen camerawerk.