La Romana (1955)

Alternatieve titels: Vrouw van Rome | La Belle Romaine | Woman of Rome

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Luigi Zampa
met Gina Lollobrigida, Daniel Gélin en Franco Fabrizi

Adriana, een arm maar mooi meisje op zoek naar geluk, wordt het model van een schilder maar, na een mislukte liefdesaffaire met een chauffeur, komt ze terecht in de wereld van de prostitutie. Zij wordt verliefd op Gino, een anti-fascistische activist. Wanneer de politie de jongeman arresteert, geeft hij de namen van zijn metgezellen in ruil voor zijn vrijheid. Achteraf zit hij met een schuldgevoel en geraakt steeds dieper in de put. Zelfs Adriana's liefde en inspanningen om hem er bovenop te helpen zijn niet genoeg om Gino uit zijn depressie te halen..

Deze film is alleen al de moeite waard voor de schoonheid van Gina Lollobrigida.