Un Treno per Durango (1968)

Alternatieve titels: Train for Durango | Un Tren para Durango

Italië / Spanje
Western / Komedie

geregisseerd door Mario Caiano
met Antonio De Teffè, Mark Damon en Enrico Maria Salerno

In Mexico wordt een trein aangevallen door bandieten die een brandkast stelen. Twee avonturiers, een Mexicaan en een Amerikaan, achtervolgen de gangsters om de buit te onderscheppen. Tijdens hun onderzoek worden zij telkens weer geholpen door een geheimzinnige ruiter. Wanneer de twee vrienden uiteindelijk de brandkast in handen krijgen, openbaart de mysterieuze persoon zich als een federale agent en zegt hij dat hij het goud moet teruggeven aan de wettige eigenaar. Hij neemt het goud mee. Maar achteraf komen de avonturiers tot de vaststelling dat ze zijn bedrogen...

Ramon K
Een welkom tussendoortje dit. Nergens geweldig, maar wel heel degelijk. De Duitse dvd (Koch) is erg mooi en er zijn een paar leuke interviews bijgevoegd.

Vooral het gesprek met acteur (maar hij is ook producer) Mark Damon.

Leone bood hem de rol van badguy aan voor zijn film A Fistful of Dollars. Damon sloeg die rol af.

Maar Mark Damon kwam wel bij Leone op bezoek. Die was een film aan het kijken; Yojimbo. Damon vroeg Leone wat ie aan het kijken was en Leone antwoordde vervolgens (volgens Damon): 'een hele goede film die ik scene voor scene ga kopieeren'.

Ik weet dat er nogal eens ooit gediscussieerd wordt in hoeverre A Fistful of Dollars een remake is van Yojimbo, maar de intentie van Leone destijds lijkt me duidelijk.

Hij heeft dan ook de latere rechtzaak verloren. Maar eerlijk is eerlijk, toen Leone direct er op achteraan een vervolg maakte (dat nergens op gebaseerd was) bewees hij het wel écht te kunnen. dat was stukken beter.

Ramon K schreef:

Hoe zou Leone die film hebben gekeken, in begin jaren zestig?

Ramon K
Privébioscoop? Ik heb geen idee.

avatar van thunderball
Deze net zitten kijken, nadat ik al eens bij een eerdere poging in slaap was gevallen.
Maakt deel uit van een blu ray, met er op maar liefst 25 Spaghetti westerns geknald.

Behoorlijk melig werkje, wat duidelijk valt onder de meer komische (of op zijn minst komisch bedoelde) westerns en tevens is dit een Zapata western, met het hele Mexicaanse revolutie gebeuren als achtergrond verhaal.

Steffen aka De Teffé ditmaal niet als zwijgzame pistolero, maar als meer praatgrage sukkel, die samen met zijn kameraad een nogal schlemielig duo vormt, wat eigenlijk de gehele film aan het kortste eind trekt en de kaas van hun brood laat eten.

Allerlei gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, maar het stelt allemaal niet al te veel voor en echt boeiend wordt het ook nooit.
Geen echte aanrader, al hoewel het duel tegen het einde, of liever gezegd meer anti-duel, wel geinig is en als persiflage gezien kan worden. Zien is geloven!

Een mager vijfje, ofwel 2,5 ster.