Wederom een triomf voor de 3 grootheden Franco, Ciccio en Lucio in 1 van hun beste films, van de 12. Itt wat IMDB beweert was de idee van de film wel degelijk van Fulci afkomstig, niet vreemd want katten vormen zoals gekend een rode draad in het oeuvre van deze auteur, die practisch begon met een kattenverhaal in UGIP.
Goed, de 2 deficienten werken samen met de bevallige blondine Holzer voor een geschifte markiezin die- zie poster- een Siamees heeft geadopteerd als zoon en aangenomen als echtgenoot tegelijkertijd, deze sterft echter. Dat ouwe wijf, niet de kat, zo merken de 2 anti-helden die eerst blij waren er van af te zijn- zowel van die kat als van dat wijf, dus.
Dan horen ze zoals gezegd dat ze erfgenamen zijn van de ouwe, op voorwaarde dat ze levenslang voor het beest zorgen. Maar die hadden ze net buiten geschopt...
Volgt het gekende F/C/F kluchtwerk in sketchvorm, waarvan de beroemde en zeer lange 13 aan tafel sequentie terecht klassiek is geworden. Ook het serieel oppakken van die kleine middenstanders was hilarisch. En wederom mogen de 2 hun standaardrol als infiltrerende imbecielen undercover spelen.
Er is hier echter nog iets opmerkelijks aan de hand: auteur Fulci maakt hier ver voor zijn eerste horrorwerk reeds gebruik van zijn beroemde inzoomen op ogen in doodsangst procédé, wat bij de 2 natuurlijk puur komisch is, maar bij Holzer niet...waren de ogen van Franco eigenlijk niet de oorsprong van de hele Fulci horror ?
Het oeuvre van auteur Fulci is een eenheid, laat dat duidelijk zijn.
p.s: die tsjikkies in bikini op de poster slaan helaas niet op de film