L'Impiegato (1960)

1 stem

Italië

geregisseerd door Gianni Puccini
met Nino Manfredi, Eleonora Rossi Drago en Anna-Maria Ferrero

Het kwam als een donderslag aan toen de gebruikelijke gemakkelijke en comfortabele manier van leven in het bureau van een Italiaans bedrijf door elkaar werd geschud. Wanneer het hoofdkwartier van Milaan een zeer aantrekkelijke jonge vrouw stuurt, om het bureau volledig te moderniseren, systematiseert Miss Jacobetti het werk van de bedienden en automatiseert ze in het algemeen de bedrijfsverrichtingen. Maar voor Nino die er werkt heeft het grote gevolgen. Hij evolueert van een gemakkelijk en liefdadig karakter naar iemand die paranoïde en beraamd is. Miss Jacobetti komt immers met elektrische machines, tijdschema's, psychologietests, enz... De voorheen vreedzame en schuchtere Nino is er nu op uit om Miss Jacobetti buiten te krijgen. Zijn houding maakt haar beetje bij beetje gekker totdat ze moet worden opgenomen in een psychiatrische instelling. Als ze weg is worden de oude gewoontes in het bureau gedeeltelijk hersteld, maar helaas is Nino zelf teveel veranderd.