Combat Diary: The Marines of Lima Company (2006)

Documentaire

geregisseerd door Michael Epstein

Combat Diary: The Marines of Lima Company is een documentaire over de meest getroffen compagnie in de 2003 oorlog in Irak. De meeste beelden zijn opgenomen door soldaten van de Lima compagnie met hun persoonlijke camera's. De documentaire vertelt over het leven van de soldaten in Irak tijdens de meest zware gevechten van de oorlog. Het gaat over het alledaagse leven in Irak, het vechten met de vijand en de droevige maar trotse herinneringen van familie en vrienden van degenen die het niet hebben gehaald. De film laat een beeld zien van Amerikanen die hun werk proberen te doen in de meest ongunstige condities.

Bovenstaande samenvatting is accuraat. In de documentaire komt niemand aan het woord die maar enige twijfel heeft dat zij aan de goede kant stonden of dat de oorlog rechtvaardig was. Het is daarom vooral een eerbetoon aan de gesneuvelde Amerikanen. De Irakezen zouden echter ook een dergelijke documentaire kunnen maken, bijvoorbeeld over de inwoners van het stadje dat plots als geheel als vijandig werd verklaard.