Coffee Beans for a Life - Mein Überleben in Kolbuszowa (2005)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Helga Hirsch

Norman Salsitz alias Naftali Saleschütz werd in 1920 geboren in het Poolse dorpje Kolbuszowa. Met hulp van zijn buren wist de Poolse jongeman de Tweede Wereldoorlog te overleven. Na de Tweede Wereldoorlog emigreert hij naar de Verenigde Staten. Zo'n zestig jaar later besluit hij een bezoek te brengen aan zijn geboorteplaats samen met zijn dochter en drie kleinzoons. Vol details spreekt hij over zijn jeugd en de verschrikkingen van de oorlog, terwijl hij zijn dochter en kleinzoons rondleidt door concentratiekamp Belzec waar bijna iedereen van zijn familie is omgekomen. Tevens toont hij hen het ouderlijk huis waar hij is opgegroeid, de plaats waar zijn vader is doodgeschoten en diens graf.