Svyato (2005)

Rusland
Documentaire

geregisseerd door Viktor Kosakovskiy
met Svyatoslav Kosakovsky

'Svyato' betekent in het Russisch zowel 'blij, helder, gelukkig' als 'beschouw als heilig'. Maar Svyato is ook de afkorting van Svyatoslav - de roepnaam van de twee jaar oude hoofdpersoon in deze film. Regisseur en vader Viktor Kosakovsky verwijderde alle spiegels uit het huis tot Svyato 2 jaar oud werd. Voor het eerst van zijn leven kijkt de peuter in een spiegel.

Vorig jaar (of het jaar ervoor?) was er een stuk hiervan bij Zomergasten, niet? De totale docu duurt blijkbaar 45 minuten. Is dat allemaal hetzelfde beeld van het jochie bij de spiegel of krijg je nog meer te zien, die wat verdieping geeft?

Of het filmisch iets is weet ik niet, ik vind het experiment in elk geval verwerpelijk en zal er verder inhoudelijk dan wel filmisch een oordeel over vellen.

avatar van danuz
Was inderdaad een tijd geleden bij Zomergasten een fragment van te zien. Was toen benieuwd naar het geheel en zag hem nu dan toevallig op Arté voorbij komen (heb overigens de eerste pakweg tien minuten gemist).

Een simpel experiment - ethisch wat dubieus - wordt tot een lange film uitgerekt. We zien een spiegel, een gang en een klein jongetje. De acties van het jongetje worden haast stoïcijns gefilmd. Naar het einde toe horen we sporadisch een muziekstuk en krijgen we een exterieur te zien - een weerspiegeling van water. Zo wordt een simpel gegeven nog wat 'opgeleukt', waarvan ik overigens niet weet of dat nodig was.

Filmisch aardig, maar vooral de simpele uitvoering en de vertedering die hierbij komt kijken zijn aangenaam.

avatar van Montorsi
Inderdaad een simpel experiment, wel leuk om te zien. En inderdaad, misschien wat onethisch, maar volgens mij kan het uiteindelijk op die leeftijd nog niet zo veel kwaad.

Filmisch vond ik het juist wisselvallig. Paar mooie shots op het einde, maar de spiegel-scenes bevatten een aantal matige veel te onafgewerkte zooms etc. Verder inhoudelijk wat te lang gerekt, hoewel het einde het wel weer goedmaakt, vooral de opluchting en het begrip van het ventje was mooi om te zien.

Best grappig een keer te zien. 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Je kunt je twijfels hebben bij het experiment (heb er zelf ook nogal een dubbel gevoel bij). Maar ook de film laat wel wat te wensen over. Wat me vooral wel een beetje stoorde is dat de film eerst real time is, maar dat daarna laat de film dat in een storende stijlbreuk los en krijgen we door muziek omlijste hoogtepunten tussen vader en zoon. En dat op een moment dat Svyato zijn ontdekking gaat delen.

Interessant is het verder absoluut, vrij uniek ook.