Monsieur René Magritte (1978)

West-Duitsland / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Adrian Maben
met René Magritte

In het werk van René Margritte verschijnt een absurde verzameling van dagelijkse gebruiksvoorwerpen op het doek. De leidende figuur van de Belgische surrealisten toont de toeschouwer de fenomenen van kunst, realiteit, waarneming en taal. De subversieve humor van de artiest is daarbij alomtegenwoordig, en vinden we ook terug in de stomme films die hij samen met zijn vrienden produceerde. Filmmaker Adrian Maben doorgrondt Magrittes fantastische plaatjespuzzels. Hij combineert beelden, jeugdherinneringen, objecten uit Margrittes appartement in Brussel, oude film fragmenten en interviews om een portret te creëren van een unieke artiest en uniek mens.