Honto ni Atta Kowai Hanashi (1991)

Alternatieve titel: Scary True Stories: Ten Haunting Tales from the Japanese Underground

Japan
Horror

geregisseerd door Norio Tsuruta
met Yumi Goto en Rie Kondoh

Regisseur Tsuruta gaat op zoek naar de engste waargebeurde spookverhalen in Japan. In The Lonely Girl komt een schoolmeisje de ware geschiedenis van haar opbergruimte op school te weten. In Spiritual Flight ontmoet een meisje haar pas gestorven oma opnieuw en in Mystery of the Red Earring ontdekt een meisje de betoverende kracht van de oorbellen die ze naast haar appartement vindt.

Korte blik en dit lijkt weer de zoveelste J-Horror te zijn.

Tsuruta bekend van Ringu 0, Premonition en Kakashi, plotje over spookverhaaltjes, shot uit de film met bebloede hand.

Wie iets nader kijkt ziet dat de film uit '91 komt. Da's toch ongeveer 7 jaar eerder dan de eerste Ringu, de film waarmee het allemaal begon in het Westen.

Wie iets meer doet dan enkel kijken en ook nog even op onderzoek uitgaat zal zien dat dit eigenlijk deel 1 van een reeks is. Deel 2 en 3 werden ook nog door Tsuruta geregisseerd, deel 4 door Nakata (dé J-Horror regisseur bij uitstek) en de reeks werd afgesloten met Shimizu (Ju-On).

Niet zomaar een J-Horror filmpje dus, al verwacht ik van de film zelf erg weinig. Eéntje die de fans zeker niet mogen missen.

Wat ik dus al zei. Niet veel van verwachten.

Het tweede filmpje was dramatisch wel oké, het derde filmpje had een geslaagd uitgangspunt en wist wel een beetje sick te zijn.

Maar eng ? Nee hoor. Erg goedkoop geschoten, erg typische verhaaltjes (vooral het eerste was té saai) en verder weinig tot niks te beleven (erg brak acteerwerk ook).

Leuk om te zien waar het allemaal vandaan komt, maar dat maakt de film er uiteindelijk niet beter, enger of spannender op.