E Venne il Giorno dei Limoni Neri (1970)

Alternatieve titels: Black Lemons | Mafia Connection

1 stem

Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Camillo Bazzoni
met Antonio Sabato, Florinda Bolkan en Peter Carsten

Maffialid Rosario Inzulia keert na acht jaar, die hij in een Amerikaanse gevangenis heeft doorgebracht, naar Sicilië terug. Zijn echtgenote is in een auto-ongeval gestorven en hij beslist de "vereniging" te verlaten. Een dame vertelt hem dat zijn vrouw is vermoord en brengt hem in contact met Carmelo om een tegenaanval tegen de maffia te organiseren. Het lijkt een hopeloze zaak en Rosario beslist om al wat hij weet over zijn vijanden en dat hij tegen hen kan gebruiken op papier te zetten. Jammer genoeg is de maffia iets waar één man alleen nooit kan tegenhouden.

Komt in de US op dvd in augustus

Yep, dat was die van MYA maar dat bleek een VHS transfer te zijn.
Enfin, tamelijk vergeten italocrime die ruim voor de godfather en smerige klabak geinspireerde italocrime/poliziotteschi kwam, en ook voor de Siciliaanse mafiafilms van Damiani. Deze film zit eerder tegen die laatstgenoemde aan qua poging om het mafia fenomeen op sociaal-realistische wijze te duiden in zijn gevolgen voor de kleine man als individu, maar is oppervlakkiger. Terwijl hij voor de diehard poliziotteschi tifosi niet spectaculair genoeg zal zijn.
Verder wel een degelijke film van de middelmatige vakman Bazzoni, met een helaas ook middelmatige protagonist Sabato, die terzijde wordt gestaan door Bolkan als zijn love interest en weduwe van een gestorven buddy, Tranquilli als n.b. een good guy- voorzover je een politiecomissaris als zodanig kunt betitelen- Backy als zijn compaan Rizzo die samen met hem de bosses te lijf wil gaan, en die boss zou dan vastgoedmagnaat Carsten zijn. Maar ligt dat allemaal wel zo simpel ?
Pas ruim over de helft worden we op de eerste shoot outs vergast en wordt er gechaset, het slot in western siege stijl is klassiek.
De score werd geleverd door Savina, met de gebruikelijke mondharpen in de muziek verwerkt.