The Last Sin Eater (2007)

geregisseerd door Michael Landon Jr.
met Louise Fletcher, Henry Thomas en Liana Liberato

Het verhaal gaat over Cadi, een meisje van 10 jaar. Zij leeft in een gemeenschap waar men een heel eigen idee heeft over het vergeven van zonden. Een zondeneter neemt naar een oud gebruik alle zonden uit de gemeenschap op zich. Om van haar eigen zonde bevrijd te worden gaat Cadi op zoek naar de zondeneter. Tijdens deze zoektocht ontdekt Cadi steeds meer geheimen uit het verleden. Tegelijk komt ze erachter dat ook de zondeneter haar zonden niet kan vergeven. Wie dan wel?

avatar van alexspyforever
Deze film is gebaseerd op een roman. Deze heb ik niet gelezen dus ik kan niet zeggen hoe trouw de film aan het boek is gebleven. De boodschap die de film wil overbrengen is zeker geslaagd. We hebben hier het verhaal van Cadi die worstelt met haar schuldgevoel omwille van haar verongelukte zusje en tevergeefs hoopt de liefde van haar moeder terug te winnen. We hebben de gemeenschap die hun heil zoekt in een oud bijgeloof in de sin eater. En dan is er nog dat grote geheim dat deze gemeenschap herbergt. De film zit schitterend in elkaar, Liana Liberato zet de rol van Cadi geweldig neer. Ook maakt de regisseur op een schitterend manier gebruik van de setting. Ja, het heeft een sterk christelijk aspect maar het biedt zo ongelooflijk veel meer. IK snap ergens wel de vergelijkingen met "The village". Deze laatste is wel veel ongeloofwaardiger dan de sin eater en werd een beetje als thriller gepropageerd maar is meer een drama en heeft vooral te kampen met een vrij zwak verhaal.