Les Fragments d'Antonin (2006)

Alternatieve titel: Antonin's Stories

Frankrijk
Oorlog

geregisseerd door Gabriel Le Bomin
met Grégori Derangère, Anouk Grinberg en Aurélien Recoing

Antonin diende in de Eerste Wereldoorlog, het veranderde zijn leven. We schrijven 1919 en professor Labrousse, pionier in de behandeling van traumatische shocks, probeert zijn trauma's te genezen. De moeilijke momenten, die tot de psychologische verstoring hebben geleid, zal hij opnieuw beleven: vijf namen, vijf daden. Vijf feiten verbonden met de oorlog.

kappeuter (moderator)
Poster hoort zo.

avatar van valtalor
kan er iemand mij zeggen waar die nog te verkrijgen is ik vind hem nergens meer

avatar van Documania
vandaag op ARTE 00:20

Geen heldendom, maar doodsangst komt in deze film aan bod en ook de lichaamlijke en psychische letsels na de gruwel van de loopgraven, de executies, de man tot man gevechten.
Uitstekende en harde film die als vanzelf, zowat 100 jaar na het begin van WO I, waarschuwt voor de afschuw van nutteloos oorlogsgeweld.
Goede acteerprestaties.

avatar van Brix
Een van de sterkste anti-oorlogsfilms die ik ooit gezien heb.
Beklemmende beelden.
Zeer goed acteerwerk.