• 8.348.946 stemmen

Alternatieve titel: Set Me Free

Oorsprong: Canada / Frankrijk / Zwitserland

Geregisseerd door: Léa Pool

Met onder meer: Karine Vanasse, Pascale Bussières en Miki Manojlović

IMDb beoordeling: 6,9 (974)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 23 maart 2000

Plot Emporte-Moi

Het is 1963 en Hanna groeit op in Montréal. Ze is net voor het eerst ongesteld geworden, dus het leven wordt er niet overzichtelijker op. Thuis hebben ze bovendien geen geld, Hanna's vader is een overlevende van de holocaust en heeft een moeilijke verhouding met haar moeder, die voor het inkomen zorgt. Op school is Hanna een buitenbeentje. Ze ontvlucht de werkelijkheid door steeds opnieuw 'Vivre sa vie' van Jean-Luc Godard te bekijken.

imageimage

avatar van Yak

Yak

Bijzonder mooie film en een héél overtuigende acteerprestatie van de piepjonge Karine Vanasse. Het enige wat ik als nadeel ervoer, is dat de regisseuse wat al teveel thema's wil aanroeren - puberteit, gezinsproblemen, botsende religies, gevolgen van de oorlog, sexualiteit/sexuele intimidatie, depressie, het zijn er nogal wat. Ze lijkt geen keuze te kunnen maken uit wat ze nou precies wil behandelen. Toch nog vier welverdiende sterren.

avatar van Knisper

Knisper

Heeft iemand een idee hoe ik aan deze film kan komen? Plot klinkt erg interessant en na Lost and Delirous ben ik zeer benieuwd wat de regiekunsten van Lea Pool hiervan gemaakt hebben.

avatar van Knisper

Knisper

Prettige film. Het troosteloze Montréal waarin Hanna leeft, is perfect neergezet. De arme situatie waarin het gezin leeft is aan de ene kant erg bedroevend, maar toch ook weer niet deprimerend of bedroevend. In tegenstelling tot de poster is dit een heel subtiel, mooi drama, dat inderdaad niet alle thema's even goed uitwerkt, maar een dikke 3,5* is het zeker waard.

Trouwens een enorme aanrader van mensen die Vivre sa Vie een mooie film vinden, ik kan me voorstellen dat dat de film een enorme meerwaarde geeft.

danuz

Inderdaad een hele rits aan drama's passeren de revue (misschien net iets te veel). Maar de regie van Pool, de algemene comming of age thematiek, de referenties naar Vivre sa Vie, het schitterende einde, de intelligente Hanna en het fantastiche tijdsbeeld maken dit echt een kleine parel!

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Is dit die film met muziek van Peter Hammill?

danuz

Geen idee, kan het zo snel ook niet vinden..

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Nee, dat is geloof ik emmene-moi of zoiets. Er is een Canasese film waarvoor hij muziek gemaakt heeft, maar vergeet steeds welke. Deze heb ik geloof ik zelf ook gezien.

danuz

Ja, dat krijg je als je al je stemmen verwijderd, dan weet je niet meer wat je nou precies gezien hebt

gauke

Een vaardig, zorgvuldig, fris en met gevoel gemaakt bijzondere coming-of-age drama, met een knappe en emotionele rol van Karine Vanasse als het gloeiend complexe meisje. Tevens een reis naar zelfinzicht en een inzichtelijk familieportret, spelend in een arbeiderswijk in Montreal. De gevoelig bewerkte dagdromen en fantasieën staan in schril contrast met de werkelijke wereld van de hoofdpersoon.

BBarbie

Sterk debuut van Karine Vanasse (Ma Fille, Mon Ange, 2007), maar regisseur Pool haalt niet haar niveau van Lost and Delirious (2001). Jammer dat zoals zo vaak ook hier de hoofdrolspeelster eigenlijk net iets te oud is voor haar rol in de film. Niettemin een erg goede film, die qua sfeer wel een beetje weg heeft van een Dardenne-film.

Ik ga nu snel op zoek naar Godard's Vivre Sa Vie, want ik ben toch wel benieuwd naar wat er nou precies voeding gaf aan Hanna's obsessie.