La Settima Donna (1978)

Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Franco Prosperi
met Florinda Bolkan, Ray Lovelock en Flavio Andreini

Een stel boeven is op de vlucht na een recente bankroof. Ze arriveren bij een aardig afgelegen zomerhuis aan de kust en besluiten daar voorlopig in te trekken. Zij treffen er de jonge non Zuster Christina aan en een aantal schoolmeisjes die er voorlopig logeren. De nietsnutten terrorizeren de meisjes en de moegetergde Zuster Christina neemt tenslotte het recht in eigen handen en wreekt zich op hen op een verschrikkelijke wijze.

avatar van Die Hard,Willis
Erg vermakelijke Italiaanse horror film waarin drie bankovervallers een zomerhuis gevuld met 'nonnen in opleiding' overnemen. De soundtrack is lekker en ook de payback van de non is onverwacht maar top!

De Severin is trouwens weer van geweldige kwaliteit, net als al hun andere releases trouwens. Een van mijn favoriete labels!

avatar van FatMike
Gisteren een thema-avondje gehouden:
La settima donna gevolgd door Night train murders,
een prima double-bill als het gaat om sadistisch tereur afkomstig uit italië.

Die Hard,Willis schreef:

Helemaal eens met Willis.

De verkrachtings-scene is naar en hoe meer
de 3 mannen zich op geweldadige wijzen vergrijpen
aan de jong vrouwen, hoe meer ik als kijker hoop op wraak.
En dat gebeurt! Moest even denken aan Death proof....

De soundtrack is erg aanwezig en terecht.
Waanzig toffe score van Roberto Pregadio, ook verantwoordelijk
voor de muziek van Jess Franco's Cannibals.

En ja, Severin is een prima label!

4 Dikke sterren!

FatMike schreef:
Gisteren een thema-avondje gehouden:
La settima donna gevolgd door Night train murders,
een prima double-bill als het gaat om sadistisch tereur afkomstig uit italië.

De soundtrack is erg aanwezig en terecht.
Waanzig toffe score van Roberto Pregadio, ook verantwoordelijk
voor de muziek van Jess Franco's Cannibals.

Inderdaad, fantastische soundtrack! Zou ik wel op LP willen hebben!

avatar van FatMike
Die Hard, Willis,

ik vond je al een toffe gozer.
Als je me nu gaat vertellen dat jij soundtracks op vinyl
verzamelt, dan ga m'n ouders vragen of ze je willen adopteren!

Ik zou 'm ook erugh graag op LP willen hebben!

Dat Severin super is klopt......
maar ik heb deze Settima donna niet eens op dat label?!
Heb ooit een Japanse import op de kop getikt.
Kwaliteit is trouwens prachtig....en de hoes met de
Aziatische letters, ook erg mooi.

FatMike schreef:
Die Hard, Willis,

ik vond je al een toffe gozer.
Als je me nu gaat vertellen dat jij soundtracks op vinyl
verzamelt, dan ga m'n ouders vragen of ze je willen adopteren!

Ik zou 'm ook erugh graag op LP willen hebben!

Dat Severin super is klopt......
maar ik heb deze Settima donna niet eens op dat label?!
Heb ooit een Japanse import op de kop getikt.
Kwaliteit is trouwens prachtig....en de hoes met de
Aziatische letters, ook erg mooi.

Die Vinyl hoezen zijn ook veel mooier! Het geluid ook trouwens.
Bedankt voor het complimentje!

De Severin DVD is ook van goede kwaliteit. Probeer zoveel mogelijk films van Severin in mijn bezit te krijgen. Gaat al de goede kant op.

avatar van yeyo
Deze Italiaanse home invasion-flick valt wel erg vlug met de deur in huis(letterlijk). Ik had graag nog een zekere aanloop gezien, maar ja, beggers can't be choosers.

De film haalt echter het niveau van zijn betere genregenoten, niet zozeer door het geheel, maar door een paar sterke scènes. Bepaalde stukken zijn grappig op een zwartgallige manier.. Er wordt wat gespeeld met het cliché van de 'gematigde' bad guy: hier dus gewoon een hypocriete leugenaar. Maar het is niet heel de tijd lachen geblazen, integendeel. Met name de verkrachtingsscènes zijn bijzonder choquerend: de eerste is in slow motion gefilmd en we worden voortdurend verschaft met closeups van zowel de daders als het slachtoffers. Dan mag er ook zeker vermeld worden dat één van de daders zich uitvoerig geschminkt heeft, wat hem eens zo angstaanjagend maakt. En dan heb ik nog niet eens gehad over de tak-penetratie scène, één van de meest misselijkmakende zaken die ik ooit in films gezien heb.

Een groot nadeel aan deze rape-revenge film is dat het 'revenge' gedeelte nogal onveregenwoordigd is. Slechts in de laatste minuten, die weggelopen lijken uit een Russ Meyer film, krijgen we de zoete wraak te zien.

De soundtrack is inderdaad erg mooi, ik heb 'm op cd. (zat bij de Carmen Obscura dvd)

Home invasion meets teensploitation meets nunsploitation .Klinkt leuk en als een garantie voor het betere folter en verkreachtingswerk,maar dat valt ietwat tegen.Prosperi schijnt zich een beetje te generen voor de thematiek en probeert de pil wat te vergulden door wat "psychologie"te bedrijven die echter nogasl van bordkarton is.Ook tracht hij de verkrachtingsscènes nog wat "poezie"mee te geven,al vermoeden we dan nog dat de ontmaagding in dit geval wel erg pijnlijk zal zijn geweest.
Dat alles kan niet verhullen dat de film vaak inzakt juist door een gebrek aan sleaze en geweld.De finale lijkt idd. een soort RM eerbetoon te zijn en komt uiterst koddig over.Verder natuurlijk een prachtige setting met die villa aan zee.As usual weer een goede rol van Bolkan,van wie ik niet helemaal begrijp waarom ze in het trash-circuit is blijven hangen.
De soundtack is tof,gaaf ,dik en vet.Sterker nog:verrekte jofel.

Ik had nog moeten vermelden dat de film wel wat subtiele humor bevat:de meest imbeciele van de overvallers leest sanctuary van Faulkner

avatar van Richard_Voorhees
"Last House on the Beach"? Really?

avatar van mikey
Waarom zie je in elke Italo 70's fiesta de J&B fles gemonteerd? Terwijl ze hier toch echt wijn beloven voor obscure liturgische rituelen. Genoeg over whisky!

3 banditos vallen een villa al mare (huis aan zee) aan bewoond door de kuise zuster en 5 tienurmeisjes die het vak nog moeten leren. Hun doel: de auto repareren, voedsel, rust en brute verkrachtingen. Maar dat is logisch wanneer je verblijft in het laatste huis.
Om de rapes wat extra grandeur mee te geven worden ze afgespeeld in slomo versneden met leoniaanse close-ups. Er zijn ook editing truukjes te bewonderen zoals inzoomen tot close up van lijk in cuts! De Palma hield daarvan. Hitch ook trouwens. Camerawerk is typisch exploitation maar wel erg verzorgd en dik in orde. Voer voor estheten!

Revenge: wordt gedaan door de non met gun. Wat deksels is natuurlijk. Maar ook door een meisje SHE MENT IT! BUT WHY???? Hallo Quintin Tarantino. Een scene zo fel afstekend tegen te azuurblauwe hemel dat zelfs de meest geharde non van d'r geloof valt.

De non wordt gespeeld door een actrice uit the Octopus. Een ouwe serie die later een terechte cultstatus kreeg. De regisseur is het genie die ons heeft laten inzien dat naargeestige real footage gewoon best heel grappig & sensationeel kan zijn. The godfather van de shockumentary dus.

Verwacht geen Last house on the left ( ) of I spit on your grave ( ) die de kijker niet met rust laten, want de korte wandaden zijn veelvuldig afgewisseld door schitterende shots van de Middellandse zee. En flink wat geouwehoer dat niet ter zake doet. Alhoewel de film is best fast paced voor een Italiaanse genrefilm. De muziek... er zit een cool muziekje in dat sprekend klinkt op het betere Moroder werk. Maar verder... ach.

Tof T shirt van Fruit of the Loom by the way.