Witness to a Kill (2001)

Canada / Zuid-Afrika
Actie / Avontuur

geregisseerd door Darrell Roodt
met Gary Daniels, Nick Boraine en Eva Habermann

Kapitein Strong, werkzaam voor de Britse geheime dienst, wordt tijdens zijn safari- vakantie gegijzeld door een internationale smokkel- en stroperij-organisatie. Zijn mede- gijzelaars zijn de knappe journaliste Alexi en de natuurfotografe Letitia, een goede vriendin van de Britse ambassadeur en het eigenlijke doelwit. De gijzelnemers hopen met haar de plannen van de Zuid-Afrikaanse overheid tegen de handel van de bende van tafel te vegen. Strong komt erachter dat een corrupte lokale leider voor mol speelt en de organisatie helpt door onder andere een aanslag voor te bereiden op de Zuid-Afrikaanse staatsvertegenwoordiger. Strong weet met Alexi te vluchten en de hulp van de Britse minister van buitenlandse zaken in te schakelen om Letitia te bevrijden en de mol te ontmaskeren. Het wordt een uiterst moeilijke opgave voor Strong en hij is het aan zijn stand verplicht deze gevaarlijke, spectaculaire missie te laten slagen. En daarbij is alles geoorloofd..!

Beter dan Queen's Messenger, maar toch minder vermakelijk. Dit komt voornamelijk doordat de actie wat minder goed over de film gedoseerd is en we daardoor helaas soms net iets te lang moeten kijken naar op zich redelijk acteerwerk, wat echter door het oninteressante verhaal omlaag gehaald wordt. De regie is echter voor zo'n low budget film zeer behoorlijk te noemen en de Zuid-Afrikaanse achtergronden zijn een welkome afwisseling ten opzichte van de standaard Oost-Europese locaties waar c-actiefilms zich de laatste jaren helaas steeds vaker in bevinden.

En dan Gary Daniels: de beste man gaat per film beter acteren en blijft een genot om aan het werk te zien met zijn martial arts. Het beste stuk is in dit opzicht ook het moment waarop hij een schurk van een brug in een fabriekshal schopt terwijl hij een Michael Jackson masker draagt, dit vervolgens afzet om 'Beat It, asshole!' toe te bijten. En dit soort scenes zijn de reden waarom ik zowel Queen's Messenger als Diamond Cut Diamond zo goed kan zien: lichtvoetigheid ten top.

Het geheel oogt overigens erg goed. Juiste gevechtschoreografie, zeer behoorlijk camerawerk, juiste belichting en goede sound-montage. Iets meer actie en ik was helemaal tevreden geweest!

avatar van Gang_Star
Had er veel minder van te voren van verwacht van deze film. Het is me dus zowaar zeer meegevallen. De film is uiteraard geen goede actiefilm, maar kan als lowbudget actiefilm er aardig mee door. Voor de liefhebbers van martial arts is Gary Daniels overduidelijk het hoogtepunt van de film. Voor de rest is de actie standaard maar kijkt het allemaal eenvoudig weg.

ipman-99
"Bad To The Bone, Loyal To The Throne." ... " !!!

Fantastische Actiefilm !!! Heerlijke vette Actiefilm deze sequel op "Queen's Messenger" met opnieuw voormalig kick-boxing champion Gary Daniels in de hoofdrol! Gary Daniels heeft (ook) al heel wat heerlijke Actiefilms op zijn naam staan, zoals o.a ("Tekken", "Deadly Target", "Cold Harvest", "Forced To Fight" en "Hunt To Kill") ... films die niet meer willen zijn dat heerlijke actie entertainment en dat is bij deze niks meer of minder !
Heerlijke Actiefilm met de Juiste gevechtschoreografie, zeer behoorlijk camerawerk, juiste belichting en goede sound-montage ! Wat ik echt geweldig vond bij enkele van de gangsters ... de Michael Jackson maskers die ze gebruikte ! Een mooi gedoseerde Actiefilm met afwisseling van gevechten en vuurgevechten. Francoise Yip als Kirtsen Lee en Eva Habermann als Monica waren opvallende verschijningen !

Blij om te zien dat er toch nog meer Gary Daniels fans zijn hier!

ipman-99
Zeker weten ... ik heb (ook) al zijn films !