Den 5:e Kvinnan (2002)

Alternatieve titel: De Vijfde Vrouw

Zweden / Noorwegen / Denemarken
Thriller / Misdaad
115 minuten / 229 minuten (Finland) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Birger Larsen
met Rolf Lassgård, Marie Richardson en Lars Melin

Nadat Wallander met zijn vader terug is gekomen van een vakantie in Italië kan hij meteen weer vol aan de bak. Een man wordt gespietst op bamboestokken gevonden in een greppel. Niet lang daarna volgen meer moorden: een man die tussen twee bomen is opgehangen in het bos, en een man die levend verpakt in het water is gegooid. Het verleden van een van de mannen verraad een link met het huurlingencircuit in Zweden. Wie is toch de dader, en wat is zijn motief?

Goede detective film. Goed verhaal en goed geacteerd. Maar 229 minuten is wel erg lang. Te lang.

avatar van knusse stoel
Een uitstekende "Nordic" zoals sommigen deze films en series noemen. We hebben ons er prima mee vermaakt en de film boeit dermate dat de tijd voorbij vliegt. Soms, eerlijk toegeven, had er in bepaalde scènes iets weggeknipt kunnen worden maar dat zijn er niet zoveel dat het hinderlijk wordt.
In deze film is de menselijke maat goed weergegeven en dat is iets wat ons in al dit soort films steeds weer opvalt, de achtergronden van de rollen wordt altijd goed uitgediept zodat er tussen de kijker(s) en de acteurs een band ontstaat die het verhaal aantrekkelijker maakt.
Uitstekende film en wij zien dat ook graag beloont met een 8!

Lee92
Geef mij de films en serie met de eerste Wallander (Krister Henriksson) maar.
Een veel betere acteur die een veel beter persoon als inspecteur Kurt Wallander neerzette.
De huidige Wallander (Rolf Lassgård) is totaal ongeschikt hiervoor.
Deze film duurt minstens anderhalf uur te lang en is een aaneenschakeling van flitsende shots (wat niets oplevert), de inmiddels standaard stommiteiten van alle politieseries: alleen naar binnen gaan, te laat komen, iemand laten ontsnappen, het regent lijken, e.d.
Ik ben uitgekeken op de Scandinavische films en series. Alles is al honderd keer in beeld gebracht. Het enige 'mooie' ervan is, zijn de mooie landschappen die je ziet, maar daar hoef ik geen film voor te kijken. Een forse tegenvaller!