Blunt (1985)

Alternatieve titel: Blunt, the Fourth Man

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Glenister
met Anthony Hopkins, Ian Richardson en Michael Williams

In 1932 is Guy Burgess (Anthony Hopkins) een veelbelovende student aan een prestigieuze Engelse kostschool, een zogenaamde public school voor de betere klasse, maar eigenlijk een dure privé school waar de kinderen van de rich and famous in een elitaire sfeer worden opgeleid om later het land te leiden. Vanwege het isolement en de afwezigheid van meisjes worden homoseksuele relaties er stilzwijgend toegestaan op voorwaarde dat ze discreet en onopvallend zijn. Guy's kamergenoot een al even grote zonderling die het schoolsysteem verfoeit, de maatschappelijke ongelijkheid veroordeelt en openlijk flirt met het communisme en Marx, probeert Guy tot redelijkheid te bewegen. Uitgedaagd en vernederd, komt het er nu op aan een keuze te maken tussen zijn geaardheid, zijn werkelijke zijn, en de geneugten die zijn afkomst en zijn milieu hem te bieden hebben op voorwaarde dat hij zich aan de onuitgesproken rigide regels houdt.