• 8.257.883 stemmen

Kogda Derevya Byli Bolshimi (1961)

Drama / Romantiek | 95 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Alternatieve titels: When the Trees Were Tall / Когда деревья были большими

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Lev Kulidzhanov

Met onder meer: Inna Gulaya en Leonid Kuravlyov

IMDb beoordeling: 7,6 (677)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Kogda Derevya Byli Bolshimi

Ten gevolge van de oorlog, maar misschien ook wel door luiheid, is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog (Yuri Nikuline) aan de alcohol geraakt en heeft een afkeer gekregen van welk werk dan ook. Op een dag sluit hij zich aan bij een collectieve boerderij, waar hij zich voordoet als de vader van een jonge vrouw (Inna Gulaya). In het begin zorgen zijn oude gewoonten voor problemen, totdat hij verliefd wordt en zijn verspilde leven in een geheel nieuw licht ziet.

image

avatar van wibro

wibro

Oorlogsveteraan doet zich voor als vader van een jonge vrouw, wiens ouders in de oorlog spoorloos zijn verdwenen. Tja, het verhaaltje mag misschien niet te veel voorstellen maar toch werd ik gegrepen door dit mooie romantische filmpje en dat ligt natuurlijk - hoe kan het ook anders - aan de mooie en lieve Natasha. Ook die nepvader deed het zeker niet slecht.

Dit is de tweede film trouwens van Lev Kulidzhanov die ik gezien heb die als je het aantal stemmen voor zijn films telt verder totaal onbekend is op MovieMeter. Niet terecht overigens want ook zijn debuut Dom, V Kotorom Ya Zhivu (1957) vind ik een zeer mooie film. Toch nog maar eens meer op speurtocht gaan naar dit soort feel-good movies uit het post Stalin tijdperk (1954-1979). Films uit de nadagen van de Sovjet Unie - jaren tachtig dus - zijn aanzienlijk minder feel-good.