Black Friday (2004)

India
Misdaad / Drama

geregisseerd door Anurag Kashyap
met Kay Kay Menon, Pavan Malhotra en Aditya Srivastava

Nadat Bombay getroffen werd door een serie hevige bomaanslagen is topagent Rakesh Maria vastbesloten de verantwoordelijken voor de chaos aan te houden. Maria ontdekt dat Tiger Menon, een machtige zakenman van het moslimgebied van Mahim, kapitaal heeft gepompt in de onderwereld van Bombay om zo de bombardementen te financieren.

avatar van xenne
deze film is nogal controversieel (werd in 2005 gemaakt maar werd pas vorige maand in cinema toegelaten na een 2 jaar durende rechtzaak) en schijnt ook zeer goed te zijn (gemiddelde van meer dan 9 op IMDb)

enkele interessante links :
Terreurproces zit Indiase filmmaker dwars
Black Friday @ Bollywoodplaza
Film Black Friday na 2 jaar in Indiase bioscopen

avatar van Social-Mask
Ik wil deze film erg graag zien!

avatar van Night's Watch
Na het bericht van xenne hierboven ende research die ik zelf naar de film gedaan heb had ik hoge verwachtingen van de film, de rechtszaak zal vast niet voor niks zijn geweest. Ik vind het echter moeilijk om te zeggen of de film de verwachtingen waar heeft gemaakt, het is sowieso een lastige film om te beoordelen.
Ten eerste de kwaliteit van de film, ik dacht in eerste instantie dat mijn internetverbinding niet goed was maar het bleek aan de film zelf te liggen. Mede door de mindere kwaliteit, maar ook zeker door het plot duurde het lang, ruim een uur, voordat ik volledig gefocust was op de film. Er komen ontzettend veel shots voorbij, dit zorgt enigszins voor een vlot tempo maar na een tijdje begon het te vervelen en dan is bijna tweeënhalf uur speeltijd erg lang. De muziek is zonder twijfel het sterkste punt van de film, het is erg aanwezig maar fantastisch in de scenes geïntegreerd.
Dit is een film die je eigenlijk tweemaal of vaker moet zien voordat je een goede beoordeling kunt geven, maar ik betwijfel of er een herziening komt.