A Man of No Importance (1994)

Ierland / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Suri Krishnamma
met Albert Finney, Brenda Fricker en Michael Gambon

Alfie Byrne is busconducteur in Dublin en woont samen met zijn zuster. Een heel gewone man, maar wel met een passie voor Oscar Wilde. Adele Rice is nieuw in Dublin. Als zij op een dag zijn bus in stapt, heeft Alfie zijn Salome gevonden, en gaat hij aan de slag om zijn lang gekoesterde droom, het regisseren van een toneelstuk van Oscar Wilde, te realiseren. Hij vraagt zelfs de door hem in stilte beminde jonge buschauffeur Robbie. Het stuk roept verzet op bij de conservatieve Carney, hoofdrolspeler, die probeert de andere spelers op te zetten tegen Alfie.

Geen bijster interessante film; laatste kwartier is nog het minst slechte deel.

heb weinig komedie gezien in deze film.

"A Man of No Importance is een belevenis, mooi gefilmd, perfect geacteerd, en voorzien van een prettig onwaarschijnlijk verhaal waar je als vanzelf vrolijk en/of melancholiek van wordt", las ik. Waarschijnlijk een van Albert Finney's beste rollen: de emoties of deze busconducteur, wanhopig op zoek naar liefde en acceptatie van zijn homoseksualiteit. Maar ik vond het zo verschrikkelijk saai, belegen en gedateerd, misschien wel doordat het verhaal zich afspeelt in de zestiger jaren in Ierland, toen er van seksuele vrijheden nog geen sprake was.

avatar van Darbie
Ik vind het een mooie en een leuke film. Albert Finney is een geweldig acteur, en dat A Man Of No Importance misschien wat oubollig lijkt, .....is niets mis mee....is goed voor je ego.