Pour l'Amour de Dieu (2006)

Frankrijk

geregisseerd door Ahmed Bouchaala en Zakia Tahri
met Rachid Hami, Leila Bekhti en Farida Rahouadj

De zeventienjarige Kevin, kind van tweede generatie Algerijnse immigranten, worstelt met levensvragen die hij eindelijk beantwoord ziet wanneer hij zich, geïnspireerd door zijn vrome klasgenote Meriem, begint te verdiepen in de islam. Hij verandert zijn naam in Mohammed en wordt steeds standvastiger en fanatieker in zijn geloof: vroegere 'haram' lekkernijen gaan overboord en de ramadan neemt hij voor het eerst uiterst serieus. Tot wanhoop van zijn moderne, liberale ouders, die willen dat de jongen beter integreert in het land waar ze nu wonen. Maar Kevin gaat steeds meer om met een groepje jonge extremisten die hem op het verkeerde pad willen brengen.