Concursante (2007)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Rodrigo Cortés
met Leonardo Sbaraglia, Chete Lera en Miryam Gallego

Het verhaal over Martín Circo Martín, een doodnormale Spanjaard met een doodnormale baan en een vaste vriendin. Zijn leven komt volledig op z'n kop te staan als hij het hoogste bedrag uit de televisiegeschiedenis wint bij een t.v.-quiz, 3 miljoen Euro. Het bedrag is echter niet helemaal in valuta opeisbaar en aan het eind van het jaar moet de helft naar de belasting. Bovendien is Martín's vriendin al snel begonnen met het in een rap tempo uitgeven van het gewonnen geld. Het blijkt nog niet zo makkelijk om een enorm bedrag te winnen.

avatar van flaphead
Wauw, 2 stemmen en geen reviews bij deze film. Blijkbaar een erg onbekende film. Ik heb hem dan ook gezien met Engelse ondertiteling, want soms nogal onhandig was vanwege het soms razend tempo van mono- en dialoog. En dan klinkt het in het Spaans vaak nóg allemaal wat sneller...

Lichtvoetige, offbeat komedie van het zwarte, absurdische karakter. De snelheid blijft er -op enkele tegendraadse trage scenes na- behoorlijk in, zowel qua tekst/informatie als editing. De sfeer doet soms wat vreemd aan, waar ik wel van hou.
Als je het heel plat bekijkt, is het wellicht 'alleen maar' een aanklacht tegen leningen/banken. Maar dan wel in een bijzonder jasje. Het is duidelijk dat de regisseur een anders-dan-anders filmpje wilde neerzetten en dan is wat mij betreft prima gelukt. Heerlijk vermaak.
Verrassend dat deze film blijkbaar zo enorm onder de radar is gebleven, want hij mag gezien worden.

avatar van Arnie
Leuke, fundamentele kritiek op het hele financiele systeem waar we ons in hebben gesukkeld. Maar dat was het dan ook. Vreemd einde, de hoofdpersoon gaat dood en het leven is klote. En nu?