Canoa (1976)

Mexico

geregisseerd door Felipe Cazals
met Arturo Alegro, Julio Alejandro en Sergio Calderón

In 1968 reist een groep studenten van de Universiteit van Puebla voor een hikingtochtje naar San Miguel de Canoa, een klein dorpje in de bergen. Daar aangekomen bestempelt een lokale priester hen direct als communistische ophitsers en godslasteraars op de vlucht voor de politie, naar aanleiding van de studentendemonstraties in Mexico-Stad. De paranoïde en fanatieke priester verzamelt de dorpelingen om hen te lynchen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Door filmbuffs uitgeroepen tot 12 na beste Mexicaanse film aller tijden, en genomineerd voor een gouden beer terwijl hij een zilveren won. De regisseur maakte zoals ik net al zei het geengageerde epos EZ, en maakte deel uit van de zgn. Mexicaanse new wave die trouwens nooit bestaan heeft, net zoals de Duitse, Tsjechoslovaakse, Roemeense enz. new waves nooit hebben bestaan. Helaas bestond de Franse wel echt, maar dit alles terzijde.
Cazals baseerde zich zoals gezegd op zgn. ware feiten uit naar ik meen 69, het betrof trouwens medewerkers van de uni van Puebla die eigenlijk een vulkaan wilden beklimmen, het begon echter te zeiken en ze moesten hun heil zoeken in SMDC, vandaar de aartsengel op de poster. Het blijkt hier een boerenhol te betreffen waar ze het niet zo hebben op langharig, werkschuw, ongewassen en hoogstwaarschijnlijk gay schorem uit de verdorven grootstad...bij ons in het durp kom je per ongeluk ook wel eens van die verdwaalde intellectuel'n tegen, maar je weet dat ze snel weer zijn opgerot naar hun donkere holen dus je laat het maar op zijn beloop.
De brave inwoners van Canoa echter waren minder lankmoedig, zoal we meteen kunnen deduceren uit het begin want de film begint post rem met o.a. enkele grafkisten in beeld. Daarna volgt de reconstructie, die eerst is opgezet als een docu incl. mock interviews met zgn. dorpsbewoners die wel erg opzichtig acteurs zijn, en krijgen we mee dat Canoa een volslagen achterlijk redneck dorp is dat wordt gerund door een spiegepaat met eeuwige zonnebril die en passant ook de lokale pastoor blijkt te zijn. Deze dorpstaferelen worden gecontrasteerd met de beelden van de academici uit grootstad Puebla, jong en hip
Waaruit volgt dat de structuur van het verhaal veel paralellen heeft met een hicksploitation filmpje, en gaandeweg maakt de docu stijl plaats voor een soort tortureporn/horror achtige stijl. Ik las ergens vergelijkingen met TPOTC,slaat op zich misschien nergens op maar geeft wel een idee van de beproevingen van de helden.
Als epiloog lezen we hoe de juridische nasleep van dit alles verliep, iets met the usual suspects etc.
-edit: dit is dus geen thriller.