The Well (1951)

Drama / Film noir

geregisseerd door Leo C. Popkin en Russell Rouse
met Richard Rober, Gwendolyn Laster en Maidie Norman

Een 5-jarig zwart meisje, Carolyn Crawford, valt op weg naar school in een diepe put. Omdat ieder spoor ontbreekt, gaat de politie op zoek naar een blanke man, die het meisje volgens geruchten het laatst heeft gezien. Wanneer deze verdachte, Claude Packard, is gepakt, wordt hij door de woedende menigte onterecht beschuldigd. Ondertussen is echter nog steeds Carolyn Crawford niet teruggevonden.

Film die zich opsplitst in twee delen. In het eerste is te zien hoe een losstaand gebeuren een sluimerend rassenonderscheid losweekt en tot massahysterie en geweld leidt. De uitwerking van dit stuk van de film lijkt wel wat te lijden aan overdrijving.
Het tweede gedeelte is gewijd aan een spannende en emotionele reddingsoperatie. Dit stuk van de film is heel wat realistischer.
Geen overbekende acteurs in deze film maar toch behoorlijke vertolkingen, zekerlijk van Barry Kelly.
Wit-zwart productie uit begin jaren 50, die nu toch precies niet als film-noir te beschouwen is.