Die Russen Kommen (1971)

Alternatieve titel: The Russians Are Coming

1 stem

Oost-Duitsland

geregisseerd door Heiner Carow
met Gert Krause-Melzer, Viktor Perevalov en Dorothea Meißner

Het is lente 1945 in een klein stadje aan de Baltische zee. De zestienjarige Günther is er vast van overtuigd dat de Duitsers de oorlog zullen winnen. Als er een dwangarbeider op de vlucht slaat, vangt Günther hem en hij kijkt toe hoe de dwangarbeider wordt geëxecuteerd. Hij ontvangt trots het IJzeren Kruis als hij wordt verscheept naar het nabije front om daar een laatste stelling tegen de Russen in te nemen.

avatar van Darbie
Deze film werd in Oost-Duitsland al snel verboden wegens 'het gemis van een anti-fascistische held' , zo heet het in de geschiedenis.
Ik heb de digitaal gerestaureerde (2014-2016) versie gezien en die was zo rommelig & chaotisch, dat de film voor een gewoon mens niet te begrijpen is, en misschien is dat wel de echte reden van het uitzendverbod.