Omaret Yakobean (2006)

Alternatieve titel: Yacoubian Building

Egypte

geregisseerd door Marwan Hamed
met Adel Imam, Nour El-Sherif en Youssra

Het Yacoubian Gebouw is nog steeds een opvallend gebouw in Cairo. Deze film laat enkele levens zien van zijn bewoners. Er woont de aristocratische Zaki met zijn grote zwak voor vrouwen. Een van zijn buren is Bothayna, een jonge vrouw met een armoedige achtergrond. Ze heeft om te gaan met de eigenaar van de winkel, waar ze de kost verdient voor haar gezin en daardoor kan ze niet trouwen met haar grote liefde, Taha El Sharky. Als diens wens naar de politieacademie te gaan, niet doorgaat, wordt hij lid van een religieuze groep. Verder zijn er Fanous en Malak, die in een golfplaten hut op het dak wonen en de journalist Hatem, die verliefd wordt op een soldaat.

Mijn eerste Egyptische film. Versie gezien die 172 minuten duurde: de film wordt gedurende de lange zit, mooier, boeiender en interessanter. Een islamitische samenleving wordt onverbloemd getoond en de hypocrisie, het klasse systeem en de corruptie onderuit gehaald. Geweldige regie en acteurs.
Voor mij was het een behoorlijke cultuurschok.

Verrassend boeiende mozaïek met een handvol verhaallijnen, die met elkaar gemeen hebben dat zij gaan over personen die wonen, werken en/of liefhebben in een statig koloniaal gebouw in het centrum van Cairo. Zonder enige opsmuk worden zaken als corruptie, aanranding, fundamentalisme en , afpersing enz. over het voetlicht gebracht. Zoals Gauke hierboven al schrijft sterk geregisseerd en geacteerd, waarbij vooral Adel Imam en Hind Sabry opvallen.

Geheel tegen mijn verwachting in eigenlijk zijn ze in Egypte blijkbaar niet bang om controversiële onderwerpen aan de pakken. Mijn kennismaking met de Egyptische films betrof een drietal verhalen over seksuele intimidatie van vrouwen, getiteld 678 (Mohamed Diab, 2010). Ook een aanrader.

avatar van Donkerwoud
Ik was destijds niet enorm onder de indruk van de roman, maar deze verfilming pakt het bronmateriaal een stuk beter aan. Vooral door de charismatische karakteracteur Adel Imam in één van de hoofdrollen krijgt het een zwoele sfeer van vergane glorie en nostalgisch terugkijken naar het verleden. Ook noemenswaardig is hoe Khaled El Sawy een niet stereotype homoseksueel neerzet binnen een maatschappij waarin dat nog een enorm taboe is.

Ondanks zijn lange speelduur is het toch een fijne film vol intriges, zwarte humor, controversiële onderwerpen en met een inktzwarte kijk op de Egyptische maatschappij (of misschien wel op de mensheid in het algemeen). Punt van kritiek is dat de ingewikkelde mozaïekstructuur ook tot gevolg heeft dat niet alle verhaallijnen even bevredigend uitgewerkt kunnen worden. Less is more. Toch is dit een hele behoorlijke film om eens je eigen vooroordelen over een islamitische samenleving tegen het licht te houden en daarmee te zien dat ook daar kunst vandaan komt die dingen ter discussie stelt.

avatar van Verhoeven
Oef, wat was ik blij dat de film niet de 172 minuten duurde wat de DVD beweerde want dit is bocht van het ergste soort. Het deed me denken aan de volgende titelsong van een bepaalde soapserie:

De tijd van onbezorgdheid is voorbij
vandaag begint de lange weg naar morgen
de dromen komen als een vlinder vrij
niet langer in geborgenheid verborgen

Goede tijden, Slechte tijden
een dag die als een nacht verschijnt
Goede tijden, Slechte tijden
liefde leidt je tot het eind
Goede tijden, Slechte tijden
nee, het leven spaart je niet
Goede tijden, Slechte tijden
soms geluk en soms verdriet

Het ideaal komt langzaam dichterbij
maar spat uiteen zodra je het wilt vangen
de nieuwe kansen maken je weer blij
nooit komt er ooit een eind aan dat verlangen

Tegenslag werpt schaduw op geluk
maar je weet: het allerbeste zal nog komen
je moed en je vertrouwen gaan niet stuk
het leven kan net lijken op je dromen
Maar dan in Egypte.

avatar van Donkerwoud
Verbaast me vooral dat Verhoeven de titelsong van GTST kent. Meneer presenteert zich wel als de überkritische cinefiel, maar ondertussen...(nee hoor, grapje)