Relentless (1948)

Western

geregisseerd door George Sherman
met Robert Young, Barton MacLane en Marguerite Chapman

Nick Buckley (Robert Young) is een cowboy die wordt beschuldigd van moord. Met de sheriff op zijn hielen moet hij de echte dader zien te vinden. Om zijn doel te bereiken doet Nick zichzelf ook voor als een misdadiger, zodat hij bevriend kan raken met verschillende criminele figuren.

avatar van Dogie_Hogan
Deze (prima) Western is nog steeds niet uit op VHS/DVD/Blu-ray, maar is wel integraal op Youtube te vinden.

avatar van anva69
Dogie_Hogan schreef:

Nu verkrijbaar in de serie "Western de Legende"(Franse uitgave)met gerestaureerd beeld en geluid.
Jammer genoeg niet met nederlandse ondertitels maar met niet verwijderbare Franse ondertitels,mij stoort het niet.

avatar van Brix
Er is nu ook een Italiaanse DVD release, onder de titel : il vagabondo della citta' morta
Met Engelse, Italiaanse en Franstalige versies, zonder ondertiteling

avatar van Brix
Robert Young en westerns roepen niet bepaald automatisch associaties met elkaar op.
Young heeft weliswaar in enkele westerns gespeeld (en niet de slechtste!) maar het bleven toch uitzonderingen.
Verder dan vier in totaal kwam het niet.
Western Union (1941) was een grote western, en hoewel Young niet het type stoere bink vertegenwoordigde bracht hij het er destijds goed vanaf.

Dat is absoluut ook het geval in deze film, waarin hij wel daadkrachtiger overkomt, maar zijn sympathieke uitstraling blijft behouden.
Young produceerde deze fijne western ook nog zelf.

Een gelukkige greep was Marguerite Chapman als zijn tegenspeelster.
Ze speelt uitstekend en zet een pittige vrouw (Luella Purdy) neer, die haar mannetje kan staan.
Het soort van vrouw dat een westerner nodig heeft.

Barton MacLane, meestal te zien in schurkenrollen, zo ook hier (Tex Brandow) is de man die Nick Buckley (Young) een aantal moorden in de schoenen heeft geschoven.

De wet zit achter Buckley aan en Buckley achter Brandow, om zijn onschuld te bewijzen.
Een aantal bandieten menen bovendien dat Buckley hen de plaats van een verborgen goudmijn kan wijzen, hetgeen het er voor Buckley allemaal niet gemakkelijker op maakt.

Een aardige zijlijn in het verhaal draait rond Buckley's drachtige merrie, en haar veulen, en weet zelfs te ontroeren.

Een iets andere dan de doorsnee fourties & fifties westerns, gefilmd op fraaie woestijnlocaties, in mooie kleuren.

De Italiaanse DVD release doet recht aan de film.