Adios Amigos (2016)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert Jan van Rees
met Martijn Lakemeier, Yannick van de Velde en Bas Hoeflaak

De drie vrienden Lars, Philip en Joost treffen elkaar iedere week in het zwembad, waar ze zich hardop verlekkeren aan al die knappe meisjes in bikini. Het voornaamste probleem in de realisering van hun fantasieën: Philip is volledig verlamd, Lars heeft een hersentumor en Joost is zo blind als een kip. Gedreven door hun maar al te menselijke hormonen ontstaat het plan om gedrieën naar Salou af te reizen.

avatar van Arri
Wat fijn om soms een film tegen te komen waar je nog niks van af weet. Totaal gemist dat deze is uitgekomen. Overigens ook de Belgische versie waar dit blijkbaar een remake van is gemist.

De poster en titel deden mij een beetje vermoeden dat ik naar een soort van Renesse of Sneekweek ging kijken, gelukkig zat ik er ver naast.

Totaal verrast met wat ik zag: zowaar een film met een hart, karakterontwikkeling en fijne humor. Goed zeg!

Wel prima.

Ik heb het Vlaamse origineel niet gezien, maar als ik de trailer zie, lijkt het vrijwel woord voor woord een kopie te zijn.

Het gegeven is best leuk, maar echt meeslepend wordt het niet. Lakemeier zet, als jongen met een hersentumor, wel een sympathieke rol neer. Jammer genoeg is het een enorm voorspelbare film, wat enorm veel afbraak doet aan het einde. Kwam nu enorm over als een poging tot last-minute tranentrekkerij.

Toch is het wel een charmante film die wel zijn hoogtepunten kent. Over heel de roadtrip hangt een luchtige sfeer en af en toe doen zich leuke momenten voor. Nooit echt moeten lachen, maar ook zeker niet verveeld.

avatar van Pepino
Wat ik mij afvraag (en excuses als ik erover gelezen heb): in de Vlaamse versie wordt er op een gegeven moment gespot met de Nederlanders... met wie in deze versie? De Belgen?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een redelijke poging om in grote lijnen Hasta la Vista! (2011) te remaken, met hier en daar een net iets andere inslag maar vrijwel dezelfde personages.
De speelduur is bij deze remake maar liefst 25 minuten korter gehouden, wat op zich niet zo erg is want het verhaal en het idee is natuurlijk al voorspelbaar en de originele film zit bij de meeste mensen nog vers in het geheugen.

De film is best oke en de acteerprestaties zijn degelijk, alhoewel er wel gezegd moet worden dat het nergens in de buurt komt bij zijn Vlaamse tegenhanger die niet alleen de personages beter wist uit te diepen maar ook de drama elementen beter uit de verf liet komen. Adios Amigos is namelijk best vermakelijk bij de luchtige momenten maar slaat vaak de plank mis bij het drama gehalte, het kwam een stuk minder overtuigend op mij over in ieder geval. De gekozen muziek onder die scenes deed vaak ook niet veel goeds en was zeker geen versterking van de scenes op zich.

Adios Amigos is geen doorn in het oog en best kijkbaar, maar mocht je de originele versie nog niet kennen raad ik sterk aan die eerst eens een kans te geven.

avatar van jippie2010
Verdwijnt binnenkort van Netflix, dus ik ga het toch maar een kijkbeurtje geven.
Ik vond het origineel erg sterk, dus ben bang dat deze alleen maar tegen kan vallen. We'll see...

avatar van jippie2010
Als je het origineel niet kent dan is het best een aangenaam geheel.
Maar als je de Belgische voorloper wel kent dan ontkom je er niet aan om te vergelijken,
en dan is in bijna alle opzichten de Nederlandse versie minder.
En toch... de chemie was vaak aanwezig. Bij momenten was het lief, eerlijk, confronterend en hartverwarmend. Daarom toch drie sterren: *3.0