Landje (2007)

Nederland

geregisseerd door Danyael Sugawara
met Bert Luppes, Nanette Edens en Stephan Evenblij

Stan gaat naar het asiel om een hond uit te kiezen: Rita. Maar op hetzelfde moment kiest in hetzelfde asiel Trees dezelfde hond. Stan en Trees gaan samen voor Rita zorgen en al snel trekt Stan in bij Trees. Ze trouwen, met Rita als getuige en ze zijn dolgelukkig. Als Trees ziek wordt, drijft zijn schoonfamilie hem en zijn grote liefde uit elkaar. Stan stort zich op het bewerken van zijn landje. Daar groeit het idee voor hun hereniging.

Een nieuwe Lola (VPRO).
Premiere:
1 februari 2007 op het IFFR, voorjaar 2007 op tv

Deze regisseur houdt van verkleinwoorden:
Blondje (2006)

avatar van Koekebakker
Mooie film met een aardige cameo van ene Martin Koolhoven.

Wanneer komen de Lola's op tv?

avatar van Koekebakker
Volgens mij was de bedoeling dit voorjaar, maar heb er niets meer over gehoord.

Nu ik weer terugdenk: dit Landje vond ik toch echt een erg mooi filmpje. Niks wereldschokkends of bijzonder origineels, maar innemend en mooi. Met een vleugje Kaurismaki. Aanrader, als-ie straks op tv komt.

Koekebakker schreef:
Volgens mij was de bedoeling dit voorjaar, maar heb er niets meer over gehoord.

LANDJE wordt op 27 april 2007 om ongeveer 23u. uitgezonden op Nederland 2 door de VPRO. Veel kijkplezier!

hinie
Heeft Martin Koolhoven hier een klein rolletje in?

avatar van Quentin

Blondje (2006)

inderdaad, zijn volgende wordt 'Wereldje'
(ongelogen...)

avatar van Goodfella_90
Sommige figuranten ken ik persoonlijk. Vanavond maar even een kijkje wagen.

Beetje niksige trailer.

neo (crew)
Aardige uit de nieuwe lichting Lola's. Kleine, subtiel dramatisch filmpje. Niks schokkends, zoals al eerder gezegd. Of je moet geschokt zijn door de cameo van een man die eigenlijk, na brutaal een kind en haar moeder te hebben moeten teleurstellen voor een circusvoorstelling, voor de tweede maal een smeerlap speelt..... De muziek van Joris Oonk was prachtig en deed op enkele momenten wat denken aan een Piero Piccioni die zich inhoudt. 3 sterren

neo schreef:

Iemand die naar de hoeren gaat is een smeerlap?

neo (crew)
Je neemt het te serieus wat ik zei.

hinie
Nee hoor, maakte ook maar een grapje.

kappeuter (moderator)
Oh ik dacht dat je je persoonlijk aangevallen voelde.

Klein en subtiel, zoals neo al zei, maar ik denk dat dit beter voor een 90 min. film had gewerkt. Miste nogal wat aan het begin om er echt all the way in mee te gaan...

Mug
Grappig. Volgens mij zou Landje beter uit haar verf gekomen zijn als het was ingekort met zo'n 15 minuten. Ik had het gevoel bij enige scenes (m.n. het bewerken van het landje) dat het wat langer uitgesponnen werd dan nodig was. Met name dus in de laatste helft van de film.

Vond dat wel ok. Miste vooral wat stukken in de ontstaansgeschiedenis tussen Stan en Trees.

Mug
Onzin, was nergens voor nodig. Hun 'voorbestemdheid' komt ook in de tweede helft van de film duidelijk naar voren. Dat is waar het om draait.

Ik heb trouwens genoten van de subtiele humor en de sets en belichting. Alhoewel hier en daar ook naar grapjes werd gezocht (zoals hoerenloper Van Koolhoven), onnodige grapjes die erbij gehaald werden naar mijn mening om tot die 50 minuten te komen.

neo (crew)
Misschien was deze film wel langer en was er voor bepaalde dingen meer aandacht en hebben ze moeten knippen? Ik weert niet hoe dat bij deze Lola ging. Bij die van vorige week, Maybe Sweden, was ruim een half uur eruit geknipt om tot de serie te mogen behoren. Iedereen schiet teveel materiaal lijkt mij.

Mug
Hetzelfde geldt voor Oorlogsrust (die volgende week vertoond wordt). Gevoelsmatig had ik het niet bij Landje, meer een opgeklopte kort-film, waardoor enige saaiheid niet te ontkomen was.

Wat ik juist zo mooi vond aan Landje is dat het niet zo stijf 'Hollands" was. Je ziet tegenwoordig weinig van dit soort films in Nederland gemaakt worden.