Matsugane Ransha Jiken (2006)

Alternatieve titel: The Matsugane Potshot Affair

Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Nobuhiro Yamashita
met Hirofumi Arai, Takashi Yamanaka en Miwa Kawagoe

Ergens in de jaren negentig, als de economie al weer op haar retour is, trekt een mysterieus echtpaar in een leegstaand huis in een provinciestadje. Met hun komst begint de aantasting van de verhoudingen tussen de gewone, maar toch ook excentrieke stadsbewoners. Er zijn de tweelingbroers, waarvan er een politieagent is, die in een tragedie belanden. Er is de man die, terwijl hij zijn tijd verkwanselt, zijn vrouw laat zwoegen. Er is een meisje dat bereid is haar lichaam aan eenieder aan te bieden. Als er een goudstaaf en een hoofd uit het bevroren meer naar boven komen, raken al deze levens met elkaar vervlochten en is het rustige bestaan onherroepelijk voorbij.

avatar van danuz
Beetje een tegenvaller. Het dorpje waar het zich afspeelt is erg fijn en sfeervol. De mensen scharrelen wat rond, de politie heeft zowat niks te doen. Daar zit dan ook gelijk de sterke kant van de film.

Voor de rest vond ik het een wat rommelig plot, die vaak wat saai was. De humor was bij vlagen best goed, lekker droog, maar wist nergens echt te overtuigen.

Een aardige sfeerschets van een dorpje dus, maar niet meer. Hadden ze dat wat doorgevoerd had hij zeker een punt hoger gescoord, nu blijf ik op dik 3* hangen.