• 8.610.324 stemmen

Matsugane Ransha Jiken (2006)

Drama / Komedie | 112 minuten

Genre: Drama / Komedie

Alternatieve titels: The Matsugane Potshot Affair / 松ヶ根乱射事件

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Nobuhiro Yamashita

Met onder meer: Hirofumi Arai, Takashi Yamanaka en Miwa Kawagoe

IMDb beoordeling: 5,9 (233)

Oorspronkelijke taal: Japans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Matsugane Ransha Jiken

Ergens in de jaren negentig, als de economie al weer op haar retour is, trekt een mysterieus echtpaar in een leegstaand huis in een provinciestadje. Met hun komst begint de aantasting van de verhoudingen tussen de gewone, maar toch ook excentrieke stadsbewoners. Er zijn de tweelingbroers, waarvan er een politieagent is, die in een tragedie belanden. Er is de man die, terwijl hij zijn tijd verkwanselt, zijn vrouw laat zwoegen. Er is een meisje dat bereid is haar lichaam aan eenieder aan te bieden. Als er een goudstaaf en een hoofd uit het bevroren meer naar boven komen, raken al deze levens met elkaar vervlochten en is het rustige bestaan onherroepelijk voorbij.

image

avatar van danuz

danuz

Beetje een tegenvaller. Het dorpje waar het zich afspeelt is erg fijn en sfeervol. De mensen scharrelen wat rond, de politie heeft zowat niks te doen. Daar zit dan ook gelijk de sterke kant van de film.

Voor de rest vond ik het een wat rommelig plot, die vaak wat saai was. De humor was bij vlagen best goed, lekker droog, maar wist nergens echt te overtuigen.

Een aardige sfeerschets van een dorpje dus, maar niet meer. Hadden ze dat wat doorgevoerd had hij zeker een punt hoger gescoord, nu blijf ik op dik 3* hangen.

BBarbie

Hoewel de film begint met de mededeling dat de filmmakers zelf getuige zijn geweest van de geschetste gebeurtenissen in de loop van de jaren 90, kunnen de spaarzame momenten van (zwarte) humor niet verhelen dat dit over het geheel genomen een saaie film is over een slaperig dorpje met rare personages, die rare dingen beleven. Die mededeling aan het begin neem ik derhalve maar met een korreltje zout.