Seishun Kinzoku Batto (2006)

Alternatieve titel: Green Mind, Metal Bats

Japan

geregisseerd door Kazuyoshi Kumakiri
met Masanobu Ando, Maki Sakai en Pistol Takehara

De drie hoofdpersonen zijn op een dood spoor beland. Nanba zit zonder geld en zonder vriendin. Op de middelbare school leek de toekomst nog rooskleurig: in die jaren speelde hij honkbal op het hoogste niveau. Maar in de buurtsuper waar hij een parttime baan heeft, vindt zijn collega hem 'een beetje vies'. Wanneer hij de agressieve alcoholiste Eiko ontmoet, is het gedaan met de stilte in Nanba's bestaan. Zo komt hij ook in aanraking met de gefrustreerde politieagent Ishioka, een oude ploegmaat die zijn sportcarrière moest opgeven vanwege een elleboogblessure.

Nog geen berichten?

Nu is het ook niet echt makkelijk om iets te zeggen over deze film. Film draait rond 3 losers die allen zowel waardenloos als waardeloos zijn. De film volgt hun huidige activiteiten en kijkt meteen ook 10 jaar terug, toen alles er nog veel beter uitzag.

Baseball staat redelijk centraal in de film maar heeft buiten vreemde verhaalcatalysator eigenlijk absoluut geen functie. De personages zelf zijn lomp en asociaal, functioneren niet of nauwelijks binnen de maatschappij en staan blijkbaar overal buiten. Bij Nanba is dat het duidelijkst, maar uiteindelijk is het Ishioka die het meest verrot is als lusteloos politie agent.

De film bevat inderdaad een komische laag, maar om het een comedy te noemen ... daarvoor is het uiteindelijk toch iets te bleek. Aan zwarte humor geen gebrek, maar je moet al zwaar cynisch zijn om hier je vlot door de film heen te lachen.

Past in het rijtje nihilistische films die de laatste paar jaar in de marge van de Japanse cinema opduiken. Extreem kil, lusteloos en levensloos.

Visueel vooral jammer dat de nachtshots helemaal niet tot hun recht komen. Erg povere afgebleekt grijze beelden. Toch zitten er ook mooie tussenscenes in, vaak ook gedreven door een meer dan aardige soundtrack. Toch stelt de afwerking redelijk teleur en overheerst het low-budget gevoel.

Aparte film, niet helemaal geslaagd, ook niet helemaal m'n ding, maar vond het best speciaal en heb me niet verveeld. Aparte kijk op talent en de realiteit 10 jaar later. Bleek toekomstbeeld maar toch aardig wat humor te vinden. Maar geen makkelijke film om te verkopen of aan te raden.