• 8.557.539 stemmen

Ha-Chayim al-pi Agfa (1992)

Drama | 100 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Life according to Agfa / החיים על פי אגפא

Oorsprong: Israël

Geregisseerd door: Assi Dayan

Met onder meer: Gila Almagor, Akram Tillawi en Smadar Kilchinsky

IMDb beoordeling: 7,2 (614)

Oorspronkelijke taal: Hebreeuws

Releasedatum: 10 februari 1994

Plot Ha-Chayim al-pi Agfa

Daliah en Liora zijn eigenaar van de Barbie Bar in Tel Aviv, een soort ontmoetingsplek voor mensen die door etnische verschillen en de spanning in Israël geplaagd worden. Daliah heeft een verhouding met de aan kanker lijdende Eli, Liora heeft een relatie met de rokkenjager en politiebeambte Benny. Op een nacht escaleert een krachtmeting tussen Benny en een groep dronken militairen tot een waar slagveld

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Vervreemdende film over een liberale kroeg in Tel Aviv als een soort Israëlische microkosmos die eindigt in terreur. Life According to Agfa is daarmee een zeer politieke film, waarbij de portrettering van de uitzonderlijk lompe soldaten weinig aan de verbeelding overlaat waar Dayan's sympathie ligt. Maar eigenlijk komt bijna niemand er goed van af, op het depressieve meisje en de uitbaatster van de kroeg, of eigenlijk vooral haar Arabische personeel na misschien. Het schetst een somber beeld van Israël, waarbij het geweld niet eens alleen langs religieuze lijnen loopt, maar met name langs ideologische grenzen. Ik moest wel wennen aan het soms nogal theatrale acteren en het gebrek aan subtiliteit maar best interessant om te zien, al lijkt het me wel een teken aan de wand als dit als een van Israëls beste films geldt. Nipte 3 sterren.