A Tale of Love and Darkness (2015)

Alternatieve titel: Sipour Al Ahava Va'khoshekh

Israël / Verenigde Staten
Drama / Biografie

geregisseerd door Natalie Portman
met Natalie Portman, Makram Khoury en Shira Haas

Fania is een mooie moeder die worstelt met een bipolaire stoornis terwijl ze haar zoon Amos probeert op te voeden in Jeruzalem aan het einde van het Britse Mandaat van Palestina en de beginjaren van de staat Israël. Terwijl ze geconfronteerd wordt met de harde realiteit van het getrouwde leven van onvervulde beloftes en de integratie in een vreemd land, vecht Fania tegen de depressies en kan ze er slechts aan ontsnappen in haar wereld van dagdromen.

Opmerkelijk; een Hebreeuws gesproken film geregisseerd door (en met) Natalie Portman.

Dit wist ik nog niet:
Natalie Portman was born in Jerusalem to a Jewish family.

Trailer geplaatst.

Sterker nog, ze is ook al jaren tamelijk actief als Joods/Israelisch spokesperson.

Trage, zich voorslepende film. Ondanks het in beginsel emotierijke verhaal maar een beperkt aantal momenten die je raken, sommige scènes zijn zelfs behoorlijk over the top en ogen belachelijk. De bedoeling van A Tale of Love and Darkness is duidelijk: een liefdevol portret tonen van een moeder en haar zoon, met op de achtergrond de voortdurende dreiging van oorlog. Maar deze poging is halfslachtig en maakt weinig indruk. Net niet puur slecht deze film, maar boven de bedenkelijk grauwe middelmaat komt het ook niet uit. Als regisseuse moet Portman nog veel leren, als actrice blijft ze hier trouwens ook erg vlak.

avatar van Decec
Een goede drama/biografie film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk....
Prima camerabeweging....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van missl
Dit verhaal over een gezin in Jeruzalem is bij vlagen prachtig maar soms ook te saai om door te komen. Sommige scènes en dialogen zijn mooi, de verhalen die moeder vertelt ook. Dat samen met de taal en de verhoudingen binnen het gezin was het interessant. Echter zijn er ook meerdere niet interessante scènes.