Raak Me Waar Ik Voelen Kan (2007)

Alternatieve titel: Touch Me Someplace I Can Feel

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Simone de Vries
met John Callahan, K-man en Robin Williams

Film over John Callahan (54), in Amerika bekend om zijn cartoons. Op zijn 21e kreeg hij een ernstig auto-ongeluk en raakte grotendeels verlamd. Zijn uitlaatklep werd tekenen, niet de makkelijkste keuze omdat hij nauwelijks zijn handen kon gebruiken. In een rauwe stijl, pen tussen de handen geklemd, tekent hij zich helemaal suf. Zijn rake, vaak cynische en meedogenloze observaties van de medemens kunnen niet enkel op bijval rekenen. Protestoptochten en boze brieven zijn regelmatig het gevolg. John is trots op deze protesten maar hij begrijpt het niet. "Het is toch wáár wat ik zie?" Hij zegt dat hij lange tijd een 'angry young man' is geweest die de mensen hun hypocrisie als een spiegel wilde voorhouden. Deze cynische kant is maar één kant van de man die met opvallend roodgeverfd haar en het liefst een feloranje zonnebril door de straten van Portland scheurt. Hij schrijft ook prachtige, melancholische liedjes. Liefst speelt hij daarbij zelf ukelele, iets dat hem veel moeite kost. Maar dat is geheel in zijn stijl.

Zij was toch ook de maker van de docu over Rutger Hauer.

avatar van Quentin
Als je op haar naam klikt zie je dat inderdaad ...

1 minuut voor mijn bericht werd de docu geaccepteerd.

avatar van Mug
Mug
Alcoholist, cynicus, grote bek, vrouwen-liefhebber, gehandicapt en cartoonist/musicus. John Callahan houdt ervan mensen te choqueren met zijn (volgens vele conservatieve Amerikanen) walgelijke cartoons. Hij spot met handicaps [uit vele haat-brieven wordt duidelijk dat niet iedereen weet dat Callahen zelf vastgekluisterd zit in een rolstoel], minderheden, en de armen + de rijken. Niemand ontkomt aan zijn spot.

Mooi geschoten documentaire, ondersteund met haatbrieven die vaak hilarisch zijn in combinatie met de clou van de cartoon, en Callahan zingt een paar liedjes, drinkt wat biertjes, praat met wat mensen op straat, en tekent cartoons en naakte dames. Verder komt fan Robin Williams nog aan het woord (die de filmrechten heeft van Callahans biografie).

Kleine documentaire die de juiste ukelele-snaar weet te raken. Vier sterren.

De website van Callahan

avatar van Quentin
Geheel terecht genomineerd voor een Kalf.

avatar van Mug
Mug
En die Kalf ook gewonnen (korte documentaire). Net als een aantal weken geleden de Beeld en Geluid Award in de categorie 'Cultuur'.

avatar van Bacon
Het hoogtepunt van deze docu vond ik toch wel die "I had a dream" cartoon

avatar van Hando
Niet onaardig, maar ook niet meer dan dat.

Ik vond het niet mooi geschoten. Een shot van een regenachtige straat en van een naakte vrouw op een aanrecht vond ik nog wel mooi, maar verder was er weinig te genieten op dat gebied. Het was vooral erg degelijk en netjes in beeld gebracht.

Inhoudelijk vond ik het teleurstellend.

Ik kon niet echt opmaken wat makers nu wilden. Als portret van een man vond ik het niet geslaagd. Hij was een angry young man en hij vertelt wat over zijn ervaringen als verlamde; hij wordt nagekeken en heeft zijn situatie geaccepteerd, tja. Echt een diep inzicht in de denkwereld en het gevoelsleven van die man kreeg ik niet.

Je krijgt ook weinig mee over de veranderende houding van de mensen in Amerika ten opzichte van de vrijheid van meningsuiting. Terwijl dit wel door hem werd aangestipt in het begin van de docu. Van enig debat of onderzoek is dus geen sprake.

Wat mij betreft een degelijk oppevlakkig geheel die goed scoort omdat het gevrijwaard is van chliches of aangedikt sentiment..

2,5 sterren.

Ik sluit me helemaal aan bij Hando, bij vlagen best aardig, vooral erg grappige cartoons, maar de man zelf bevond zich bij mij op de scheidslijn van irritant/oninteressant.

avatar van D-ark
Charme heeft John Callahan ook niet echt en daar ligt het doel niet. Het geeft een behoorlijk kaal maar doeltreffend beeld van een geweldig artistiekste man die dagelijks met zijn handicap en depressies vecht. Het helpt als je al flink bekend met Callahan's werk maar het is vooral een korte menselijk blik op handicaps en vooral de geweldige manier hoe Callahan zich sarcastisch door het leven werkt.