Das Bildnis des Dorian Gray (1970)

Alternatieve titels: The Secret of Dorian Gray | The Evils of Dorian Gray | Dorian Gray

Verenigd Koninkrijk / Italië / West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Massimo Dallamano
met Helmut Berger, Richard Todd en Herbert Lom

Londen, de jaren 60. Levensgenieter Dorian Gray laat een zelfportret schilderen en raakt dermate bevangen door zijn zelfbeeld dat hij wenst om onsterfelijk te kunnen zijn. Zijn wens wordt verhoord en plots lijkt Dorian het geheim van de eeuwige jeugd te bezitten. Vreemd genoeg veroudert hij wel op het portret dat door zijn vriend geschilderd is, en na elke zonde die hij begaat, wordt zijn portret weer een beetje ouder.

Plot klinkt aardig en origineel.

Is dan ook gebaseerd op een beroemd boek (en al vaker verfilmd).

avatar van Mac Hammer Fan
Inderdaad, naar het verhaal van Oscar Wilde "The Picture of Dorian Gray". De verfilming van Albert Lewin in 1945 blijft toch de beste.

avatar van brucecampbell
Nergens te verkrijgen?

Is ondertussen uit op DVD (Rarovideo). Heb hem gisteren in de bus gekregen dus morgen eens bekijken.

avatar van epetter
leuke film heb me zeer vermaakt kan hem aanraden

Corny verfilming van het al even corny,overbekende boek van Wilde.Dallamano heeft de setting dus verplaatst naar de periode-min of meer-1950/1970.Eigenlijk is het voornaamste probleem van de film dat hij iets te vroeg kwam:net te vroeg om alle remmen los te gooien qua sleaze,dus.Hoewel natuurlijk kinkier dan de klassieke,brave verfilming uit 1945,maakt het nu allemaal een wat oubollige indruk .Wat dat kinky betreft:Sir Henry is hier gewoon knettergay en Dorian knetterbi,terwijl er vanzelfsprekend de nodige lesbo's worden opgevoerd.In een bepaalde sequentie worden lesbianisme en "romantiek" vlak achter elkaar geplaatst,wat indertijd ongetwijfeld een hoog oh la la gehalte had.
De grootste troef van de film is verrassend genoeg Berger,van wie je zou vrezen dat hij deze voor hem standdaardrol op de automatische piloot zou afraffelen,maar dat is bepaald niet het geval.Lom daarentegen is duidelijk geen George Sanders in de rol van Sir Henry.
Om de film niet te "romantisch"te maken voor het grote publiek zien we gelukkig nog wat lekkere wijven zoals Lee of pornosterretje Liljedahl ,al zien we te weinig van hun vlees.
Het probleem van DG verfilmingen in het algemeen is dat de brave moraalleer van Wilde anno nu niet meer werkt:iedereen praat nu als Sir Henry en iedereen doet als Dorian,zonder dat iemand er verder iets kwaads in ziet.En terecht.
Wat de cinematografie betreft:Dallamano heeft de film eerder geschoten als een thriller dan als een flamboyant drama,de exuberantie komt voor rekening van de afdeling kostuums:Berger loopt tegen het eind rond in de meest krankzinnige outfits van swinging London,al draagt hij helaas in sommige scènes niets.

Mr Confused schreef:

Heb hem ook. (De Amerikaanse Regio 1 DVD) Helaas is hij defect. En het schijnt dat alle Raro DVD's van "Dorian Gray" hetzelfde probleem hebben. Na een uur is het beeld naar de vaantjes. Ondertussen is de DVD niet meer te koop, tenzij bij bedriegers die je een defecte DVD willen aansmeren.
Amazon.com: The Secret of Dorian Gray (Il Dio Chiamato Dorian)

avatar van Mac Hammer Fan
Ondertussen is de DVD opnieuw verkrijgbaar bij Amazon, en deze keer is alles in orde.
Amazon - The Secret of Dorian Gray: Helmut Berger, Richard Todd, Maria Rohm, Massimo Dallamano

Mac Hammer Fan schreef:

Ik heb de Italiaanse dvd van Raro (al een paar jaar). Nu pas gezien. NIks mis mee.
Rare film

Wouter schreef:

Rare film

Ik heb hem ook, de nieuwe speelt zonder problemen de film af in mijn blu-rayspeler.