Holubice (1960)

Alternatieve titels: The White Dove | Bílá Holubice

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Frantisek Vlácil
met Katerina Irmanovová, Anna Pitasová en Karel Smyczek

Een duif wordt met duizenden andere gelost en moet naar een klein dorpje vliegen aan de Baltische zee. De duif verdwaalt en wordt in Praag door een verlamd jongetje neergeschoten. Een kunstenaar vindt de duif en sluit vriendschap met het jongetje, samen proberen ze de duif weer beter te maken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Uit op Second Run over een paar dagen. Samen met de short Joseph Kilian van Pavel Juráček en Jan Schmidt.

avatar van Baggerman
Het debuut van Vlacil is een fraaie poëtische film waarin het talent van deze regisseur al naar voren komt. En als zoon van een duivenmelker mòest ik deze film natuurlijk eens gaan zien! De film heeft weinig plot en erg veel symboliek en een sfeerversterkende soundtrack van Zdenek Liska.