Berge in Flammen (1931)

Oostenrijk / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Karl Hartl en Luis Trenker
met Luis Trenker, Lissy Arna en Luigi Serventi

De vriendschap tussen beiden bestaat al sinds jaren: graaf Arthur Franchini, een afstammeling van oude Romeinse adel en Florian Dimai, berggids en inwoner van het bergdorp Cortina d'Ampezzo in de Dolomieten, wat toentertijd deel uitmaakte van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk. Tijdens een gemeenschappelijke bergbeklimming in augustus 1914 worden ze verrast door de algemene mobilisatie.

avatar van Darbie
Goede film met spectaculaire (niet getruceerde) opnames uit de Oostenrijkse/Italische Alpen.
Fraai camerawerk en de moederfilm (uit 1931) moet goed bewaard gebleven zijn, want het beeld was over het algemeen haarscherp !

[ over de waanzin en de nutteloosheid van oorlog ]