Guru (2007)

India
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mani Ratnam
met Abhishek Bachchan, Aishwarya Rai en Mithun Chakraborty

De dorpsjongen Guru (Abishek Bachchan) wil het maken in de grote stad. Hij heeft dromen, dromen die hij koste wat kost wil laten uitkomen. Als de zoon van een dorpsleraar, huwt hij Sujata (Aiswarya Rai) die niet met hem wil trouwen maar toch bezwijkt voor de druk van haar omgeving. Guru, Sujata en haar broer vertrekken naar Bombay, waar Guru met geen enkele afwijzing genoegen neemt. Al snel werkt hij zich op naar de middenklasse, en nadat hij een nieuwe vaderfiguur (Mithun Chakraborty) leert kennen, wordt zijn roem alleen maar groter en groter. Guru wordt voor zijn omgeving onuitstaanbaar, maar zijn succes blijft groeien. Met zijn bedrijf Shakti Corp. bereikt hij als eerste Indiase organisatie de 'Forbes 500', maar ten koste van wat?

Opnieuw een degelijke film van Tamil regisseur Mani Ratnam, naar mijn mening een van de beste regisseurs uit India. Het is een onderhoudende “biopic”, losjes gebaseerd op de succesvolle carrière van de Indiase industriële tycoon Ambani. Film begint wat mat, maar wordt van lieverlee beter en is in het laatste deel best boeiend. Eén van de vele films waarin Abhishek Bachchan en zijn vrouw Aishwarya Rai (volgens o.a. Julia Roberts: "the most beautiful woman in the world") samenspelen. Beslist de moeite waard.