War Arrow (1953)

Western

geregisseerd door George Sherman
met Maureen O'Hara, Jeff Chandler en John McIntire

Majoor Howell Brady wordt naar een fort in Texas gezonden om een opstand onder Kiowa-Indianen te onderdrukken. Daar ontmoet hij Elaine Corwin, de mooie weduwe van een vermoorde verkenner van de cavalerie. Tijdens zijn missie wordt Brady echter voortdurend gehinderd door kolonel Jackson Meade, die eveneens verliefd is op Elaine.

avatar van movie acteurs
Aardige western met O'Hara en Chandler. De film duurde niet erg lang 78 minuten ( menig tekenfilmpje duurt langer) en verveelde dus niet.
Ook de sets en kostuums waren best mooi. Voor de rest niet echt een speciale western en het tipt niet aan een Spaghetti western. Maar toch een 3,0tje.

avatar van trebremmit
Niet zo'n fan van Jeff Chandler, vind hem niet zo passen in een western. Voor de rest is dit een hele degelijke western maar nergens bijzonder of memorabel. Niet echt een aanrader dus.

avatar van mr rumson
Deze cavalerie western heeft naar mijn idee zo maar een mager verhaal .
Doordat het verhaal vrij mager is heeft deze western dan ook niet zoveel te bieden.
Of men had het misschien beter uit moeten werken zodat er ook wat meer spanning in kwam.
Want nu blijft het vrij beperkt tot wat aanvallen van de Kiowa's .
Maar echt dreigend of spannend werd deze aanvallen nooit simpelweg omdat ze weer eens bij bosjes neervielen .
Ze vielen zelfs zo snel van hun paarden zonder dat er echt op hun gericht werd , de kans was dan ook groter geweest dat er eerder een vogel uit de lucht viel dan een kiowa van zijn paard.
Maar goed het is dan ook een typische jaren 50 cavalerie western waar ik toch al niet zo'n liefhebber van ben.
Wat we verder in deze film zien is wat romantiek waarvan je al weet hoe het afloopt.
De romantiek draait dan vooral om Jeff Chandler ,Maureen O'Hara en in minder mate Suzan Ball .
De rol van Maureen O'Hara vond ik wat beperkt ze hoefd niet veel meer te doen dan verliefd zijn .
Dan kwam de veel te vroeg gestorven ( 21 jaar )Suzan Ball er een stuk beter van af als een rebelse indiaanse.
Jeff Chandler's acteerwerk is degelijk al had hij naar mijn gevoel ook weer niet zo gek veel te doen.
Kortom de western ziet er op zich goed uit maar hier had men meer mee kunnen doen .
Zo had men b.v. het romantische gedeelte wat toch iets weg had van twee verliefde dames op een man een stuk beter kunnen uitwerken zodat daarin wat meer spanning inzat.
Ook de aanvallen van de kiowa's mochten een stuk dreigender overkomen.
Maar zoals gezegd het is een western uit begin jaren 50 en eigenlijk zie je dan met die cavalerie westerns niet veel anders dan indianen die bij bosjes neervallen.
Omdat deze western zich niet onderscheid van andere cavalerie westerns en verder ook niet zoveel te bieden heeft kan ik er niet meer van maken dan 2.5 ster.