Il Matrimonio (1954)

Alternatieve titel: Marriage

Italië

geregisseerd door Antonio Petrucci
met Vittorio De Sica, Silvana Pampanini en Alberto Sordi

Deze film vertelt drie verhalen waarin het huwelijk centraal staat. Een rijke man trouwt met een oude vrijster, maar heeft daar al heel snel spijt van. Een zeekapitein durft het aan om zich te binden aan een weduwe en een gastheer wordt per abuis aangezien voor een generaal en dienovereenkomstig behandeld.

Er bestaan er veel van : Cechov verfilmingen...vooral Russische, ook de gekende Engelstalige midcamp producties, maar minder Italiaanse. Logisch gezien de weinig Italiaanse sfeer die zijn stukken en verhalen uitademen . Voor deze gelegenheid besloot men echter dat Cechov een transponatie all'italiana verdiende, meer bepaald naar een CAI ! Zoals u begrijpt is de geest van het origineel volstrekt verdwenen, of liever : van de 3 originelen.
Het betreft namelijk een verfilming van 3 eenakters, respectievelijk het huwelijksaanzoek, het gekende de beer en het zo mogelijk nog gekendere de bruiloft/ svadba. De intriges zijn in hoofdlijnen redelijk bewaard gebleven, als ik me goed herinner althans ( het eerste stuk ken ik verder totaal niet ).
De regisseur was dan ook weinig verrassend in het theater werkzaam, leverde amper films af. Verloochent zijn theatrale wortels niet, al is voor de gelegenheid dan door Polidori een semi Russisch negentiende eeuws dorp nagebouwd dat verder weinig couleur locale uitstraalt.
Wie nog minder couleur locale uitstraalt is de cast bestaande uit supersterren. Je kunt je Sordi en de Sica uiteraard onmogelijk als Russen voorstellen, die veronderstelling alleen al is krankzinnig...dan hebben we ook nog de toen al wereldwijd doorgebroken Cortese, de " pre Loren " Pampanini en clown Rascel, om de gekendsten te noemen. Het hele gezelschap schmiert er als gekken op los, vooral Sordi en Cortese . De Sica overigens niet.
Aangezien de inhoud van de stukken algemeen gekend is, valt het wel opmerkelijk en erg knap te noemen dat van de synopsis hierboven vrij weinig klopt. Een verdienste op zich. Voor de volledigheid : in de eerste semi- episode doet Sordi een huwelijksaanzoek aan Cortese, in de tweede wil De Sica duelleren met Pampanini en omgekeerd, in de derde zorgt een zatte Rascel als semi- generaal voor het uit de hand lopen van gememoreerde bruiloft.
Nogmaals : van de beruchte Cechov melancholie en treurigheid- zelfs in komedies- is hier niets overgebleven, het is helemaal een commedia all'italiana en als slotmotto hebben we dan ook "het huwelijk is een schone zaak " , uitgesproken door IRL bigamist De Sica...oh wacht : toch Cechov ironie dan.
Hoewel niet voor Cechov buffs, voor CAI tifosi wel de moeite vanwege de sterrencast. Uit op DVD in IT, kan uiteraard worden gedownload met fansubs.