La Città Gioca d'Azzardo (1975)

Alternatieve titels: Gambling City | The Cheaters

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Sergio Martino
met Luc Merenda, Dayle Haddon en Corrado Pani

Luca Altieri is een gokker die van kaartspelen houdt. Hij is een meester in pokeren en wordt door een man genaamd 'The President' gevraagd om voor hem te werken. 'The President' bezit meerdere gokpaleizen en Luca kan veel voor hem betekenen. Door zijn werk ontmoet Luca Maria Luisa op wie hij verliefd wordt. Helaas voor hem is zij het meisje van Corrado, de zoon van 'The President'.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een italocrime met Merenda van Martino ?
Ik zei italocrime, maar eigenlijk is de film eerder op Amerikaanse leest geschoeid en gauwdiefje Gastaldi heeft zitten knippen en plakken uit gekende Hollywood klassiekers als ze hustler, ze stink en tegen het eind ook nog ze postman always rings twice.
Een uiterst voorspelbaar verhaaltje dus over superheld Merenda die in zijn eentje de strijd aanbindt tegen het misdaadsyndicaat van Salerno en zijn zoon Pani, de eerste fysiek en de tweede mentaal invalide. Dit doet hij aan de pokertafel maar als het moet ook tijdens een robbertje vechten, en dat moet bijna altijd. De kloppartijen waren onbedoeld komisch, Hill en Spencer zijn er niets bij vergeleken. Vooral de arme Pani krijgt hier aardig wat klappen te verduren. Sadistisch en extreem italocrime geweld zijn vrijwel afwezig, hooguit de rape van Merenda's vriendinnetje dat hij van Pani heeft afgepakt, gespeeld door jongetje Haddon, kan ermee door.
We hebben hier dus te maken met een non-genreconforme cheesy lovestory incl. daarbij horende corny muziek.
Gelukkig krijgen we tegen het eind nog wat aardige car and bike chases te zien aan de riviera (de film speelt eerst aan de Italiaanse en later de Franse kant ervan ) verzorgd door stuntman Merenda zelf.